فارس: "العالم" در قاهره بسته شد

خبرگزاری فارس از قول مدير دفتر شبکه تلویزیونی العالم در قاهره در گفت و گو با روزنامه كويتی القبس، می نویسد: ماموران شهربانی مصر دفتر این شبكه تلویزیونی را در قاهره بسته و تعدادی از دوربين های فيلمبرداری و چند کامپیوتر آن را مصادره کرده اند. بر پایه این گزارش، دلیل تعطیل این دفتر نداشتن پروانه کار اعلام شده است. احمد السویفی، مدیر دفتر العالم در قاهره گفته است که این شبکه تلویویزنی از دو سال پیش با موافقت شفاهی مسوولان مصر فعالیت می کرده است و هنوز به درخواست آن برای دریافت پروانه کار، کتباً پاسخی داده نشده است.
شبکه تلویزیونی االعالم، وابسته به جمهوری اسلامی است که بزبان عربی برنامه پخش می کند.

جمهوری اسلامی و مصر از سال ۱۳۵۸، مناسبات دیپلماتیک ندارند و روابط دو کشور، بویژه، اخیرا ً پس از پخش لوح فشرده یا سی دی ِ فیلم مستندی زیر عنوان "اعدام فرعون" در ایران تیره تر شد. در این فیلم به انور سادات رهبر پیشین مصر بشدت حمله شده است. انورسادات را در سال ۱۹۸۱ میلادی، یکی از نظامیان مصری بنام خالد اسلامبولی به گلوله بست و کشت. در فیلم "اعدام فرعون"، از انور سادات بخاطر امضای قراداد صلح کمپ دیوید با اسرائیل، بعنوان "خائن" نام برده شده است. بدنبال پخش لوح فشرده این فیلم، خانواده انور سادات، از جمله رقیه، دختر او، و نیز وزارت خارجه مصر بشدت به جمهوری اسلامی اعتراض کردند.
مسوولان جمهوری اسلامی گفته اند که این فیلم، ساخت نهادی غیر دولتی با عنوان "ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام" در ايران است و بیانگر سیاست های دولت ایران نیست.