اظهار اميدواري جرج بوش درباره نتیجه توافقنامه امنیتی با عراق

جرج بوش رییس جمهوری امریکا روز چهارشنبه گفت به رغم درخواست بغداد برای ایجاد برخی تغییرات در پیش نویس توافق نامه امنیتی با امریکا، مطمئن است که این توافق نامه تایید خواهد شد.


دولت عراق در هفته جاری نوری المالکی نخست وزیراین کشور را مسئول مذاکره با امریکا درباره پیش نویس این توافق نامه معرفی کرد. این توافقنامه امنیتی از جمله به سربازان امریکایی اجازه می دهد که تا سه سال دیگر در عراق باقی بمانند.


جرج بوش روز چهارشنبه گفت مذاکره کنندگان امریکایی در حال بررسی اصلاحیه های پیشنهادی عراق درباره توافقنامه امنیتی بغداد- واشینگتن هستند که درحال حاضر بر سر پیش نویس آن توافق حاصل شده است. جرج بوش ضمن جلسه ملاقات با مسعودبارزانی، رییس حکومت منطقه ای کردستان گفت امریکا اصلاحات درخواستی دولت عراق را دریافت کرده و مسئولان درحال بررسی این موارد هستند.


آقای بوش همچنین گفت امریکا قطعا خواستار پیشبرد سازنده ی مسئله بدون نقض اصول اولیه است. رییس جمهوری امریکا اظهار امیدواری کرد که توافقنامه امنیتی عراق با موافقت دو طرف حاصل خواهد شد.


عراق در پی انجام تغییراتی چهارگانه در توافقنامه امنیتی است. ممنوعیت استفاده از خاک عراق برای نیروهای امریکایی به منظور حمله به کشورهای همسایه عراق از جمله این موارد است. امریکا پیشتر اعلام کرده که پیشنهاد نهایی خود را به عراق عرضه کرده اما مذاکره کنندگان همچنان در حال بررسی مسئله هستند.