استقرار موشک های روسیه در «بلاروس»

ایالات متحده آمریکا اظهارات «الکساندر لوکاشنکا Alyaksandr Lukashenka» رییس جمهوری «بلاروس» مبنی بر آمادگی برای استقرار موشک های روسیه در خاک کشورش به منظور مقابله با برنامه استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در جمهوری های چک و لهستان را غیر سازنده خواند.


آقای «لوکاشنکا» روز جمعه در مصاحبه ای با روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» گفت روسیه پیشنهاد کرده که موشک های «اسکندر» در خاک «بلاروس» استقرار يابد.
رییس جمهوری «بلاروس» افزود حتی اگر روسیه تصمیم بگیرد این موشک ها را به «بلاروس» نفرستد، دولت وی تمایل دارد آن ها را از روسیه خریداری کند و در خاک «بلاروس» مستقر سازد.


آقای «لوکاشنکا» همچنين به طور کامل از تهدید روسیه مبني بر استقرار موشک های «اسکندر» در «کالینینگرادKaliningrad» واقع در بخش غربي ِ روسیه با هدف مقابله با سامانه دفاع موشکی آمریکا حمایت کرده است.
«رابرت وودRobert Wood» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اظهارات آقای «لوکاشنکا» گفت تهدیدهایي مبنی بر استقرار موشک در اروپا برای ثبات منطقه، مفید نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکيد کرد سامانه دفاع موشکی آمریکا تهدیدی علیه «روسیه» یا «بلاروس» نیست بلکه برای مقابله با به گفته وی «تهدیدهای موشکی از سوی خاورمیانه و به ویژه ایران» است.