اجلاس پایان سال سران اتحادیه اروپا امروز آغاز می شود

رهبران اتحادیه اروپا اجلاس پایان سال میلادی ِ خود را از امروز در بروکسل، پایتخت بلژیک و مقرٌِ آن اتحادیه آغاز می کنند.

پیش بینی می شود که در این اجلاس، روش پیکار با گرمایش زمین، و اوضاع رو به وخامت ِ هر چه بیشتر ِ جهانی در صدر گفت و گوها جای داشته باشد.

همزمان پیش بینی می شود که رهبران این اتحادیه برای تقویت اقتصاد کشورهایشان، تزریق ۲۶۰ میلیارد دلار وام ِ مضاعف به بازارهای اروپا را تصویب کنند.

لهستان رهبری ِ ائتلافی از کشورهای عمدتاً شرقی ِ اتحادیه اروپا را بر عهده دارد که در راه کاهش تعهدات ِ کشورهای عضو، در زمینه پیکار با گرمایش زمین فشار می آورند و استدلال می کنند که هزینه این تعهدات در حال حاضر بسیار سنگین است. از سوی دیگر، ژوزه مانیوئل باروسو کمیسر اتحادیه اروپا می گوید: اگر این اتحادیه موضعش را در قبال گرمایش زمین تضعیف کند، مرتکب «خطایی واقعی» خواهد شد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز می گوید: هیچ گونه تصمیمی در قبال گرمایش زمین که سرمایه گذاری یا مشاغل آلمانی ها را به خطر اندازد، گرفته نخواهد شد.

اجلاس سران اتحادیه اروپا با شرکت بیش از ده هزار نماینده از ۱۹۰ کشور جهان درلهستان برگزار می شود تا همزمان ِ با آن، درباره پیمان جانشین مقاوله نامه کیوتو نیز که مدت اعتبار آن در سال ۲۰۱۲ به پایان می رسد، رایزنی شود.

بر پایه پروتکل یا مقاوله نامه کیوتو، ۳۷ کشور موظف اند که بطور متوسط، پنج در صد از تولید گازهای گلخانه یی خود را، به نسبت ِ میزان تولید این گازها در سال ۱۹۹۰ کاهش دهند.