ابراز آمادگی کشورهای اروپایی برای استقرار زندانیان «گوانتانامو»

آمریکا از ابراز آمادگی کشورهای اروپایی در استقرار زندانیان مظنون به انجام عملیات تروریستی، در صورت بسته شدن زندان «گوانتانامو» استقبال کرد.


«باراک اُباما» رییس جمهوری منتخب آمریکا پیش از این اعلام کرده بود پس از روی کار آمدن ، بازداشتگاه «گوانتانامو» را تعطیل خواهد کرد.


«شان مک کورمک» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اقدام را «برخورد جدید» متحدان اروپایی ِ آمریکا در قبال زندانیان «گوانتانامو» توصیف کرد.


بر اساس گزارش ها، کشورهایی چون پرتقال، فرانسه،آلمان و سوییس اعلام کرده اند در صورت بسته شدن بازداشتگاه «گوانتانامو» حاضر به پذیرش تعدادی از زندانیان در کشور خود هستند. هنوز هیچ روندی در این زمینه طی نشده است.


کشورهای اروپایی همواره موضعی انتقادی نسبت به اقدامات دولت آقای «بوش» در برخورد با "رزمندگان دشمن" داشته اند و اخیرا درخواست ها مبنی بر پذیرش زندانیان آزاد شده از این بازداشتگاه آمریکایی را رد کرده بودند.


مقام های آمریکایی گفته اند میخواهند اطمینان یابند که زندانیان مورد بد رفتاری قرار نمیگیرند یا پس از آزادی در آینده اقدام به عملیات تروریستی نخواهند کرد.


هنوز حدود ۲۵۰ زندانى در «گوانتانامو» به سر مى برند. اين بازداشتگاه در سال ۲۰۰۲ ميلاد ی برای نگهداری آنچه که «رزمندگان دشمن» خوانده می شود گشوده شد. این افراد متهم اند که با شبکه های تروریستی ِ «القاعده» و «طالبان» ارتباط داشتند.