جريان گاز از روسيه به جنوب اروپا قطع شد

در ادامه اختلاف روسيه و اوکرايين بر سر قيمت گاز، صدورگازروسيه از طريق اوکرايين به بلغارستان، ترکيه، يونان ، مقدونيه و کراوسی از ديشب بطور کامل قطع شده و رومانی، مجارستان و اتريش نيز می گويند که دو سوم گاز صادراتی به اين کشورها کاهش يافته است. روسيه از اول ماه ژانويه، شش روز پيش، گاز صادراتی به اوکرايين را قطع کرده است و اين کشور را متهم می کند که گازی را که به مقصد ساير کشورهای اروپائی از اين مسير عبور می کند، می دزد.
مدير شرکت گاز پروم روسيه ديشب در تلويزيون دولتی اين کشور گفت که طرحی در دست است تا همان ميزان گازی را که به گفته او، اوکرايين سرقت کرده است، از ميران گاز صادراتی در مرز دو کشور،کاهش دهند. او اين ميزان گاز را ۶۵ ميليون و سيصد هزار متر مکعب اعلام کرد.
بدنبال سخنان او، ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه نيز که در همان برنامه تلويزيونی حضور داشت، با تاييد اجرای اين طرح گفت که او موافق است و از همين امروز اينکار را بکنند.
اوکرايين با رد اتهام مسکو، مقام های کرملين را به بحران سازی متهم کرده است. حدود يک سوم گاز مورد نياز اروپا از روسيه تامين می شود که ۸۰ در صد آن از خاک اوکرايين می گذرد.
جمهوری چک، که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را برعهده دارد، امروز قطع جريان گاز به کشورهای جنوب اروپا را محکوم کرد. الکساندر وندرا، معاون نخست وزير جمهوری چک اين وضع را ناپذيرفتنی خواند و از روسيه و اوکرايين خواست تا با از سر گيری مذاکراتشان، اختلاف بر سرقيمت گاز را بطور قطعی حل و فصل کنند.