صدای شما؛ طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بحث آزاد این هفته «صدای شما؛ ‌صدای فردا» به موضوع یارانه‌ها اختصاص داشت که سه شنونده به همراه کارشناس اقتصادی رادیو فردا در این بحث شرکت کرده و نظراتشان را با یکدیگر در میان گذاشتند.

رسانه‌های ایران در هفته گذشته از پرداخت سرانه ۸۱ هزار تومان یارانه نقدی در سه استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی خبر دادند و این در حالی است که به گفته آرش حسن‌نیا،‌ کارشناس اقتصادی رادیو فردا، قرار بر این بود که این یارانه‌ها در ۹ استان کشور توزیع بشوند.

در این بحث آزاد از سه شنونده رادیو فردا، خانم مژده، آقای محسن و آقای جهانی پرسیده شد که آیا پرداخت یارانه‌ها را مثبت ارزیابی می‌کنند یا منفی.



خانم مژده معتقد است که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه در زمینه اقتصادی به نفع مردم ایران عمل نکرده است و این‌بار نیز این عملکرد دولت سودی برای مردم نخواهد داشت.

وی می‌افزاید که بهتر بود مقامات مسئول به جای اهدای یارانه نقدی که به باور خانم مژده به مناعت طبع مردم خدشه وارد می‌کند، قیمت‌ها را ثابت نگه دارد و از گرانی جلوگیری به عمل آورد.

خانم مژده بر این باور است که توزیع یارانه نقدی یک کار بنیادی نیست و کمکی به رشد و شکوفایی اقتصادی ایران نمی‌کند.

آرش حسن‌نیا خاطر نشان می‌کند که یارانه‌های نقدی از جانب دولت پرداخت نمی‌شود و قرار بر این نیست که دولت برای پرداخت یارانه متحمل هزینه اضافه شود، بلکه تصمیم بر آن است تا پیش از اجرای این طرح قیمت‌ها افزایش پیدا کند تا کل مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومانی که به تصویب مجلس رسیده است، از مجرای این افزایش قیمت بنزین، آب، گاز، برق و سایر کالاهای مشمول یارانه، تأمین و سپس توزیع شود.

او می‌افزاید به همین دلیل است که برخی از کارشناسان اقتصادی از افزایش تورم ناشی از اجرای این طرح که از آن تحت عنوان «شوک اقتصادی» یاد می‌کنند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

آقای محسن می‌گوید که اگر سیستم هدفمند کردن یارانه‌ها به گونه‌ای که در ابتدا تصویب شده بود به اجرا در می‌آمد، می‌توانست مؤثر باشد، اما نحوه و زمان این اجرا آن گونه که باید نیست زیرا دولت در حال حاضر مقبولیت لازم را ندارد.

وی همچنین می‌افزاید که بدنه کارشناسی این طرح بسیار ضعیف است و می‌گوید که با ارائه یارانه نقدی نوعی وابستگی به سیستم از سوی مردم احساس خواهد شد.

این در حالی است که آقای جهانی معتقد است که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یک طرح مؤثر است. وی می‌گوید که تا امروز دولت کالاها را با قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی عرضه می‌کرده و همین امر موجب اسراف در کشور شده است.

وی می‌افزاید که در حال حاضر در کنار بالا رفتن هزینه‌ خانوار، میزان درآمد مردم نیز در حال افزایش است و به همین دلیل این طرح در کل طرح موفقی است.