مهدی کروبی خواستار لغو حکم اعدام محمدامین ولیان شد

مهدی کروبی : با این کارها آبروی ایران را می برند.

مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، با انتقاد شدید از قوه قضاییه به دلیل محکوم کردن معترضان خیابانی به «محاربه»، خواستار لغو حکم اعدام محمدامین ولیان شد.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی، سحام‌نیوز، مهدی کروبی روز شنبه در دیدار با جمعی از اعضای هیات مدیره کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب خواستار لغو حکم اعدام محمد امین ولیان، دانشجوی ۲۰ساله دانشگاه دامغان، شد.

محمد امین ولیان از فعالان دانشجویی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، پس از حوادث خونین روز عاشورای تهران بازداشت شد و چندی پیش همراه با سایر بازداشت‌شدگان در این روز محاکمه و به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد.

در روزهای گذشته برخی از سایت‌های اینترنتی نزدیک به جنبش سبز در ایران به نقل از دادستانی عمومی و انقلاب تهران از تایید حکم اعدام این دانشجوی جوان در مرحله تجدید نظر خبر داده بودند.

انتشار این اخبار با واکنش گسترده فعالان دانشجویی و سیاسی در ایران روبرو شده بود و حتی واکنش دولت آمریکا را نیز به دنبال داشت.

این در حالی است که عباس جعفری‌دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران روز یکشنبه با تکذیب خبر تایید حکم اعدام محمدامین ولیان اعلام کرد، حکم صادره در مرحله ابلاغ به محکوم است.

در این میان آقای مهدی کروبی با انتقاد از محاکمه معترضان به نتایج انتخابات در ایران به اتهام محاربه یا دشمنی با خدا گفته است: «من قبلا در پیامی به تغییر مفهوم محاربه در وضعیت کنونی اشاره کرده و از مسئولان قضایی درخواست لغو آن را نمودم.»

به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران برخی از مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی و به ویژه مقام‌های قضایی بارها معترضان را به محاربه متهم کرده‌اند که بر اساس قوانین جزایی اسلامی مجازات اعدام برای آن درنظر گرفته شده است.

تاکنون چند نفر از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده‌اند.

همچنین برپایه گزارش‌های منتشر شده، دادگاه رسیدگى کننده به اتهام‌هاى محمد امین ولیان نیز با استناد به سخنان آیت‌الله مکارم شیرازى در مورد محارب بودن «حرمت‌شکنان روز عاشورا»، این دانشجوى جوان را به اعدام محکوم کرده است؛ یک منبع مطلع از پرونده محمد امین ولیان، که نخواست نامش فاش شود، پیش از این در گفت‌وگو با رادیو فردا تایید کرد که در حکم صادر شده به فتوای آیت الله مکارم اشاره شده است.

این در حالى است که به دنبال انتشار این خبر آیت‌الله مکارم‌شیرازى روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌اى تاکید کرده است، هیچ‌گونه فتوایى در باره محارب بودن این افراد صادر نکرده است.

همچنین آیت‌الله یوسف صانعى، یکى دیگر از مراجع تقلید نیز در پاسخ به پرسشى در باره «محاربه» گفته است، هرگاه گروهى به اقدامات حکومت معترض باشند «قطعا» محارب نیستند و عمل آنها دفاع از حق است و حتى در برخى شرایط «واجب» هم است.

اکنون مهدی کروبی با «نسنجیده» توصیف کردن اظهار نظرهای مقام‌های ایرانی در متهم کردن معترضان خیابانی به محاربه گفته است: «برخی مسئولان سنجیده یا نسنجیده و حتی عامدانه حرکت‌های خیابانی و اعتراضات را محاربه اعلام کردند که این امر مایه تاسف است. متاسفانه برخی مسئولان قضایی خوراک برای دشمنان و برخی رسانه‌های خارجی تهیه و دوستان را در سطح جهان منفعل می‌کنند.»

وی افزود: «در هر کجا که موقعیتی همچون دستگیری عبدالمالک ریگی که جای تقدیر دارد، به دست می‌آورند، سعی دارند بی جهت یک نقطه منفی همچون حکم اعدام جوان ۲۰ساله به دلیل حضور در تظاهرات خیابانی را ایجاد کنند. اما آنان نمی‌دانند که آبروی ایران با این حرکات در جامعه بین‌الملل از میان می‌رود.»