مذاکره احزاب محافظه‌کار و لیبرال‌دمکرات بریتانیا برای تشکیل دولت ائتلافی

دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه کار بریتانیا ممکن است نخست وزیر آینده این کشور باشد.

احزاب محافظه‌کار و لیبرال دمکرات بریتانیا مذاکرات خود را براى تشکیل یک دولت ائتلافى آغاز کرده اند ولی نتظار نمى‌رود در روز یکشنبه توافقى در باره تشکیل دولت آینده بریتانیا صورت گیرد.

به گزارش خبرگزارى رویترز احزاب محافظه‌کار و لیبرال دمکرات بریتانیا قصد دارند، روز یکشنبه درباره تشکیل یک دولت ائتلافى وارد مذاکره شوند.

به گفته یکى از سخنگویان حزب محافظه‌کار بریتانیا در گفت‌ و گوهاى روز یکشنبه، رهبران این دو حزب شرکت نخواهند داشت و انتظار هم نمى‌رود که در جریان این گفت‌ و گوها بر سر تشکیل دولت جدید در بریتانیا توافقى صورت گیرد.

با گذشت دو روز از برگزارى انتخابات پارلمانى در بریتانیا هنوز سرنوشت دولت آینده این کشور مشخص نیست، چرا که هیچ یک از احزاب عمده بریتانیا نتوانسته‌اند اکثریت کرسى‌ها را در پارلمان این کشور به دست آورند.

ابهام در آینده سیاسى بریتانیا بازارهاى مالى جهان را که هنوز از پیامدهاى ناشى از بحران مالى در یونان رهایى نیافته‌اند، تحت تاثیر خود قرار داده است و به گفته کارشناسان تشکیل هر چه زودتر دولت جدید بریتانیا براى بازگرداندن آرامش به بازارهاى مالى حایز اهمیت است.

در انتخابات پارلمانى بریتانیا حزب محافظه‌کار۳۰۶ کرسى، حزب حاکم کارگر ۲۵۸ کرسى و حزب لیبرال دموکرات نیز ۵۷ کرسى پارلمان را به خود اختصاص داده‌اند.

هر چند حزب محافظه‌کار بریتانیا در انتخابات پارلمانى روز پنج‌شنبه این کشور بیشترین کرسى‌ها را خود اختصاص داده است، با این حال این حزب براى پایان دادن به حکومت ۱۳ ساله حزب کارگر دست‌کم۲۰ کرسى دیگر نیاز دارد.

از این رو دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار براى تشکیل یک دولت ائتلافى با همکارى حزب لیبرال دموکرات ابراز تمایل کرده و نمایندگان دو حزب پیشتر مذاکراتى نیز در این زمنیه انجام داده‌اند.

این در حالى است که بسیارى از نمایندگان حزب لیبرال دمکرات در مجلس عوام بریتانیا نسبت به همکارى براى تشکیل دولت ائتلافى با حزب محافظه‌کار بریتانیا تردید دارند و از این بابت نگران هستند که اهداف آنها در زمینه‌هاى اقتصادى و نیز اصلاح نظام انتخاباتى در چارچوب ائتلاف با محافظه‌کاران محقق نشود.

با این همه رهبران حزب لیبرال دمکرات بریتانیا روز شنبه در باره پیشنهاد دیوید کامرون، رییس حزب محافظه‌کار در زمینه تشکیل یک دولت ائتلافى به رایزنى پرداختند.

پس از پایان این رایزنى‌ها، دیوید لاوز، مذاکره کننده حزب لیبرال دموکرات اعلام کرد، اعضاى این حزب از تصمیم نیک کلگ براى مذاکره با حزب محافظه‌کار حمایت کرده‌اند.

اصلاح نظام مالیاتى و نیز تغییر نظام انتخاباتى بریتانیا و همین‌طور انجام اصلاحات در نظام آموزشى کشور از جمله مهم‌ترین موضوعاتى است که در مذاکرات میان دو حزب محافظه‌کار و لیبرال دمکرات براى تشکیل یک دولت ائتلافى مطرح است.

در صورتى که احزاب محافظه‌کار و لیبرال‌دمکرات بریتانیا بر سر تشکیل یک دولت ائتلافى در این کشور به توافق برسند، این نخستین بار از زمان جنگ جهانى دوم خواهد بود که یک دولت ائتلافى در بریتانیا قدرت را در دست مى‌گیرد.

از سوى دیگر گوردون براون، رهبر حزب کارگر بریتانیا که همچنان پست نخست وزیرى این کشور را در اختیار دارد، تمایل خود را براى مذاکره با حزب لیبرال دمکرات به منظور تشکیل دولت ائتلافى با این حزب نشان داده است.

هر چند حزب لیبرال دمکرات بریتانیا به ویژه در زمینه‌هاى سیاسى بیشتر به حزب کارگر نزدیک است تا حزب محافظه‌کار، با این حال به گفته نیک کلگ از آنجایى که حزب محافظه‌کار بیشترین کرسى‌هاى پارلمان را در اختیار دارد، همکارى با این حزب براى لیبرال‌دمکرات‌ها در ارجحیت قرار دارد.