هشدار فرانسه به ایران در مورد پیامدهای شکست مذاکرات هسته ای

نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه

نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، هشدار داد اگر ايران نتواند به توافق معتبری درباره برنامه اتمی اش با جامعه بین المللی دستیابد، قدرت های جهانی مجبور می شوند برای حمایت از کشورهای مورد تهدید در منطقه، به سازماندهی و بسیج دست بزنند.

به گزارش رويترز، آقای سارکوزی در گردهمايی سالانه سفيران فرانسه و با بررسی اهداف و انگيزه های سياست خارجی اشاره کرد. فرانسه سال آينده ميلادی رياست دوره ای گروه ۲۰ و گروه هشت کشور صنعتی جهان را عهده دار می شود.

آقای سارکوزی گفت:« اگر نتوان به توافق معتبری رسيد، انزوای ايران بدتر می شود و با بالا گرفتن تهديد و خطر احتمالی، ما خود را آماده و سازماندهی می کنيم تا از کشورهايی که مورد خطر هستند، دفاع کرده و آنها را حفاظت کنيم.»

رييس جمهوری فرانسه گفت:«همه می دانند که رها کردن ايران به حال خود برای ادامه راه اتمی، چه عواقبی دارد. يا خطر گسترش سلاح های کشتار جمعی و يا حتی مقابله و درگيری نظامی در راه خواهد بود.»

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ، و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ایران، در اوایل مردادماه از آمادگی خود برای از سرگیری مذاکرات درباره تامین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران خبر داده بودند.
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اوایل مردادماه پاسخ ایران را به درخواست گروه وین برای ادامه گفت‌و‌گو در باره برنامه اتمی جمهوری اسلامی به یوکیا آماتو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحویل داد.

وی در باره محتوای «نامه سه سطری ایران» گفته بود: «پيام مهم و مشخص و روشن اين نامه آمادگی كامل ايران برای شركت بدون شرط در مذاكرات درباره تامين سوخت راكتور تهران است.»

پیشتر گفته شده بود این مذاکرات در دوم سپتامبر برگزار خواهد شد.

آمريکا و کشورهای غربی فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی را تلاش برای دستيابی به بمب اتمی می دانند و از ايران خواسته اند فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و صحت صلح آميز بودن فعاليت اتمی را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ثابت کند. ايران می گويد هدف از فعاليت های اتمی، توليد برق است.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون در شش قطعنامه، چهار قطعنامه تحريمی، از ايران خواسته فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد. این بارد این در خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است و می گوید برنامه غنی سازی اورانیوم برای تامین سوخت نیرو گاه اتمی این کشور است.

آغاز به کار نخستین نيروگاه اتمی ایران در بوشهر چند روز پيش به طور رسمی اعلام شد و ممکن است طی دو يا سه ماه آينده، توليد برق آن هم شروع شود. روسيه پيمانکار ساخت اين نيروگاه بود و قراردادی برای تهيه سوخت اين نيروگاه و نيز دريافت پسمانده سوخت هم با تهران امضا کرده است.

همزمان با راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که بر نظارت خود بر اين نيروگاه ادامه می‌دهد.

آيهان اورنسل، مسئول مطبوعاتی آژانس با صدور بيانيه‌ای گفته است: «آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، به طور منظم نيروگاه انرژی اتمی بوشهر در ايران را بازرسی می‌کند.»

آقای سارکوزی از آغاز به کار نيروگاه اتمی بوشهر استقبال کرد و گفت تا زمانی که فعاليت های آن تحت قوانين بين المللی است، مشکلی ندارد.

رييس جمهوری فرانسه گفت:«اميدوارم طی چند ماه آينده بتوانيم به توافق خوبی با ايران برسيم. توافقی که در آن، ايران به قوانين بين المللی و نگرانی های جامعه جهانی، احترام بگذارد.»