اف-۳۵؛ گران‌ترین برنامه تسلیحاتی جهان

حدود سه هفته پیش، نخستین جنگنده اف-۳۵، در جریان یک پرواز آموزشی سقوط کرد و به‌کلی منهدم شد. هرچند خلبان توانست از این سانحه جان به در ببرد، اما سقوط و انهدام این جنگنده به‌معنی این است که رقمی بین ۹۰ تا ۱۱۵ میلیون دلار دود شد و به هوا رفت.

وزارت دفاع آمریکا اندکی پس از سقوط اف-۳۵ پرواز تمامی این جنگنده‌ها را متوقف کرد تا لوله‌های انتقال سوخت را بازرسی کند؛ بریتانیا و اسرائیل، متحدان اصلی آمریکا و دیگر دارندگان اف-۳۵ نیز اقدام مشابهی را پی گرفتند.

در حالی‌که انتقادها از هزینه این برنامه تسلیحاتی (بالغ بر ۱.۵ تریلیون دلار) پیش‌تر نیز وجود داشت، نگاه‌ها بار دیگر به این هواپیمای پنهان‌کار دوخته شد.

با این حال اما این جنگنده تک‌سرنشین، از پادشاهان آسمان است که رقبای کمی در جریان یک نبرد احتمالی خواهد داشت.

 شاید برای نمونه این سوخو-۵۷ روسیه و...

... و یا این چنگدو جی-۲۰ چین. که آن‌ها هم هنوز تن به نبردی واقعی نداده‌اند.

و البته اف-۲۲ (در این تصویر)؛ نخستین هواپیمای «نسل پنجم» جهان که آن هم ساخت لاکهید مارتین است.

نخستین پرواز رزمی اف-۳۵ توسط ارتش اسرائیل انجام شد؛ آن‌طور که فرمانده نیروی هوایی آن گفته است: در «سراسر خاورمیانه». ارتش اسرائیل از اف-۳۵آی (در تصویر) استفاده می‌کند که اساسا برای این کشور ساخته شده‌است.

برنامه ساخت اف-۳۵ به سال ۱۹۹۲ باز می‌گردد. در آن زمان برنامه‌ای با عنوان «جنگنده‌های مشترک» شکل گرفته بود که هدف از آن  بازسازی و نوسازی ماشین‌های رزمی هوایی در آمریکا، بریتانیا، ترکیه، ایتالیا، کانادا، استرالیا و هم‌پیمانان آن‌ها بود.

در راستای برنامه نوسازی یک هواپیمای اکس-۳۵ (در تصویر) در سال ۲۰۰۰ و اف-۳۵ای در سال ۲۰۰۶ به پرواز درآمدند. اکس-۳۵ کانسپتی بود که بعداد به «لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲» تبدیل شد.

جنگنده اف-۳۵ هواپیمایی پنهان‌کار، تک‌سرنشین و تک موتوره است که در اصل برای ماموریت‌های هوا به سطح و نیز جنگ هوایی ساخته شده‌است و سه مدل دارد: مدل A، برای برخاست و نشست معمولی، مدل B، برای برخاست کوتاه و نشست عمودی و مدل C، برای «کاتوبار» یعنی برخاست و نشست بر ناو هواپیمابر.