مسابقه‌ای که به آزادی یک زندانی انجامید

روز جمعه دو تیم فوتبال «منتخب ایران در جام جهانی ۱۹۹۸» و «منتخب پیشکسوتان گیلان»، برای آزادی یک زندانی در استان گیلان، مسابقه‌ای در ورزشگاه عضدی رشت برگزار کردند.


بنابر گزارش‌ها، از محل کمک‌های این مسابقه، که با نتیجه چهار بر یک به سود «منتخب ایران در جام جهانی» پایان یافت، مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان جمع‌آوری شد که برای آزادی مهرداد زهری از زندان کافی بود.


برخی مسئولان فوتبال ایران، و از جمله باشگاه سایپا، نیز قول داده بودند بخشی از این مبلغ را برعهده بگیرند.


مهرداد زهری، بازیکن پیشین تیم‌های ملی جوانان ایران و باشگاه ملوان انزلی، در پی سانحه مرگبار رانندگی به زندان افتاد و آزادی او به پرداخت ۱۴۰ میلیون تومان دیه نیاز داشت.


برپاکنندگان مسابقه روز جمعه هادی طباطبایی، دروازه‌بان شمالی پیشین تیم‌های ملی و باشگاه استقلال تهران، به همراه حسین کاشانی، مدیر عامل پیشین پرسپولیس، بودند.


مهرداد زهری، که در پی فراهم آمدن مبلغ لازم از زندان آزاد شده بود، در لحظه ورود به ورزشگاه بشدت از سوی تماشاگران تشویق شد.


حسین رضازاده، قهرمان پیشین وزنه‌برداری المپیک و جهان، نیز برای تماشای این بازی به ورزشگاه عضدی رشت رفته بود.


مسابقه دو تیم در شرایط نامناسب جوی، زیر باران شدید و روی زمینی گل‌آلود، انجام شد و حدود هشت هزار تماشاگر را به ورزشگاه رشت کشاند.


نیمه نخست این مسابقه بدون گل پایان یافت. اما در نیمه دوم عليرضا منصوريان در دقيقه ۵۳، علی‌اكبر استاد اسدی در دقيقه ۵۹ (از نقطه پنالتی) و علی‌اصغر مدير روستا در دقیقه‌های ۶۹ و ۸۰ برای «منتخب ایران در جام جهانی ۱۹۹۸» گلزنی كردند.


حميد محمديان در دقيقه ۷۴ تک گل تیم «منتخب پیشکسوتان گیلان» را به ثمر رساند.


داوری این بازی نیز به عهده سعید مظفری‌زاده بود.


قرار بود در بین دو نیمه این مسابقه نیز از علی پروین و امیر قلعه‌نویی تجلیل شود اما، به گزارش خبرگزاری‌های ایران، هیچ یک از آن دو به رشت نرفتند.


به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، بازیکنان زیر به تیم «منتخب ایران در جام جهانی ۱۹۹۸» دعوت شده بودند:


احمدرضا عابدزاده ، نيما نکيسا، جواد زرينچه، رحمان رضایی، محمد خاکپور، نادر محمدخانی، افشين پيروانی، نعيم سعداوی، رضا شاهرودی، کريم باقری، حميد استيلی، سيروس دين‌محمدی، ستار همدانی، عليرضا نصیريان، خداداد عزيزی، ابراهيم تهامی، عليرضا نيکبخت واحدی، علی کريمی، فرهاد مجيدی، سياوش اکبرپور، مهردادميناوند، علی‌اکبر استاد اسدی و بهنام سراج.


جلال طالبی، سرمربی تیم ملی در جام جهانی ۱۹۹۸فرانسه، به همراه اکبر مالکی مربیگری تیم «منتخب ایران در جام جهانی ۱۹۹۸» را در این مسابقه برعهده داشتند.


در تیم «منتخب پیشکسوتان گیلان» نیز امید هرندی، اسماعیل زاهد گیلانی، داود حقدوست، مسعود باقری، حسین مشکین‌زر، نادر عزت‌اللهی، علی افتخاری، مهدی تنهایی، رسول حقدوست، پایان رأفت و رضا بهشتی بازی می‌کردند


نادر قايقران، برادر سيروس قايقران – کاپیتان فقید تیم ملی ایران در اواخر دهه ۱۳۶۰ و اوائل ۱۳۷۰ - نيز در نيمه نخست به عنوان بازيكن تعويضی این تيم به ميدان رفت.


غفور جهانی، بازیکن حاضر در جام جهانی ۱۹۷۸، به کمک مجید جهانپور مربیگری این تیم را برعهده داشتند.


در کنار این مسابقه، مسابقه دیگری نیز بین فوتبالیست‌های پیشین رشت و بندر انزلی برای کمک به مهرداد زهری برگزار شد.