طرح هلندی‌ها برای «هواپیمای آینده» چیست

شرکت هواپیمایی کی‌ال‌ام با همکاری چند مرکز پژوهشی طرحی را برای هواپیماهای آینده ارائه داده است که V شکل است.

هواپیمای وی شکل

در طرحی که کی‌ال‌ام و چند مرکز دانشگاهی ارائه داده‌اند هواپیما دارای ساختار وی شکل است و دو موتور در بخش انتهایی هواپیما قرار گرفته است. این طرح Flying-V نام دارد.

به گفته ارائه‌دهندگان طرح، این هواپیما ۲۰ درصد کمتر سوخت مصرف می‌کند و با طول کمتر، برای تعداد مسافران بیشتری جا داد.

این هواپیما می‌تواند به اندازه یک هواپیما ایرباس ۳۵۰ مسافر حمل کند.

البته گزارش‌ها حاکی‌ست عملی‌کردن این طرح -در صورت نهایی شدن- و ورود هواپیما به ناوگان هوایی حداقل تا سال ۲۰۴۰ طول خواهد کشید.

دانشگاه فناوری دلفت، همکار کی‌ال‌ام در این پروژه، امیدوار است که طرح اولیه هواپیما را تا ماه اکتبر به نمایش بگذارد.

آپاچی جدید

هلیکوپتر آپاچی یکی از مهم‌ترین هواگرد‌های ارتش آمریکا محسوب می‌شود. حالا بوئینگ طرح جدیدی را ارائه کرده که نشان می‌دهد این محصول قرار است با یک تحول روبه‌رو شود.

در این طرح یک پروانه در انتها و یک بال در میانه بالگرد قرار می‌گیرد که سبب افزایش قدرت مانور و برد محصول می‌شود.

آپاچی در سال ۱۹۷۵ عملیاتی شد. در آن سال‌ها به دلیل داشتن حسگری که در دماغه داشت می‌توانست بهتر اهداف را شناسایی کند از طرفی دارای سیستم‌های دید در شب بود.

این هلیکوپتر نقشی اساسی در جنگ‌های خلیج فارس، عراق و افغانستان داشت.

این محصول دارای دو پیشرانه ساخت جنرال‌الکتریک است که توانایی تولید هزار و ۴۰۰ کیلو وات قدرت را دارد. حداکثر سرعت این محصول حدود ۳۷۰ کیلومتر در ساعت است.

چینی‌ها از بوئینگ خسارت می‌خواهند

در پی سقوط دو فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس که به دلیل مشکلات فنی سبب شد پرواز این هواپیما در بیشتر نقاط جهان از جمله چین ممنوع شود، دو شرکت ایرچاینا و چاینا ساترن، به دلیل تعلیق پروازهای خود از شرکت بوئینگ درخواست خسارت کرده‌اند.

شرکت‌های چینی همچنین سفارش خرید حدود ۱۰۰ فروند از این مدل را هم تعلیق کرده‌اند.

۷۳۷ مکس به سامانه افزایش مانورپذیری با نام ام‌سی‌ای‌اس مجهز است. سیستمی که دلیل اصلی سقوط‌های اخیر محسوب می‌شود.

این سیستم به دلیل خطای محاسباتی یا خطا در سنسورها بد عمل می‌کرد و در جایی که لازم نیست دماغه هواپیما را به سمت زمین منحرف‌ کرده بود. اگر این سیستم خطا کند و خلبان دیر عمل کند، سقوط حتمی می‌شود.

سقوط دو فروند هواپیما و کشته‌شدن ده‌ها تن، انتقادهای شدیدی را برای بوئینگ همراه آورد.

ایران ۱۴۰ باز می‌گردد؟

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت فناوری ریاست جمهوری ایران، گفته «قرار است دو مسیر برای استفاده مجدد از ایران ۱۴۰‌ها را پیگیری کنیم که یکی از آنها استفاده از این هواپیماها در بخش ترابری و حمل بار در ظرفیت ۴ تا ۶ تن برای کسب و کارهای کوچک و متوسط و مسیر دوم استفاده از آنها با ظرفیت‌های بالاتر در بخش مسافری است».

با این حال آقای منطقی گفته «در حال حاضر ۱۴ فروند ایران ۱۴۰ تولید شده که هیچ یک از آنها اجازه پرواز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری را ندارند».

در سال‌های گذشته در کنار هواپیمای ‌ای‌تی‌آر برخی شرکت‌های هوایی در ایران سعی کردند با استفاده از هواپیمای ایران ۱۴۰ یا‌‌ همان آنتونوف ۱۴۰ بخشی از نیاز هواپیماهای کوچک تجاری ایران را تأمین کنند.

ایران ۱۴۰ از موتور توربوپراپ استفاده می‌کند. اما به دلیل اینکه در هواپیماهای تولیدی در ایران نمونه‌ای از موتور تغییر شکل داده شده هلیکوپتر میل ۱۷ روسی استفاده شده بود، بیشتر هواپیما‌ها از نظر موتور دارای مشکل بودند. البته این هواپیما از نظر اقلیمی نیز با آب و هوای ایران سازگاری نداشت و گرمای زیاد آن را دچار مشکل می‌کرد.

یک فروند ایران ۱۴۰

ایرباس ۵۰ ساله شد

ایرباس در حالی ۵۰ ساله شد که در زمان شروع به کارش چندان جدی گرفته نشد اما حالا توانسته از رقیب آمریکایی خود بوئینگ در زمینه هوانوردی تجاری پیشی گیرد.

شروع کار این شرکت با ایرباس ۳۰۰ بود؛ هواپیمایی که به دلیل دو موتوره بودن (که از نظر اقتصادی صرفه داشت) و پوشش و برد مناسب توانست نظر بسیاری از خطوط هوایی جهان مانند ایران‌ایر را به خود جلب کند.

سری ۳۲۰ هم اکنون ستون اصلی شرکت‌های هوایی ارزان‌قیمت در جهان است

در ادامه این شرکت توانست با سری ایرباس ۳۲۰ در بخش هواپیماهای تک‌راهروی منطقه‌ای به موفقیت بزرگی دست پیدا کند. سری ۳۲۰ هم اکنون ستون اصلی شرکت‌های هوایی ارزان‌قیمت در جهان است.

ایرباس در ادامه با سری ۳۴۰ توانست به رقابت با هواپیماهای دوربرد برود. سپس این شرکت مدل غول‌پیکر ۳۸۰ که بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است را معرفی کرد و با معرفی سری ۳۳۰ و ۳۵۰ توانست سهم بیشتری را از پرواز‌های دوربرد به دست آورد.

بوئینگ ۷۷۷ ایکس آماده استارت

شرکت بوئینگ دو فروند از مدل ۷۷۷ ایکس را آماده پرواز کرده است. این دو فروند هم اکنون در حال انجام تست‌های زمینی هستند و قرار است در اوایل تابستان امسال پرواز کنند.

از این هواپیما به عنوان «پیشرفته‌ترین» هواپیمای جهان نام برده می‌شود، با این وجود سقوط ۷۳۷ مکس به دلایل فنی، روی آینده این هواپیما سایه افکنده است.

این هواپیما به دو موتور GE9X ساخت جنرال الکتریک مجهز است که قطر آنها به اندازه قطر هواپیماهای باریک‌پیکر است. از این موتور به عنوان یکی از قوی‌ترین موتورهای هواپیماهای مسافربری در جهان یاد می‌شود.