تاثیر ریزگردهای دریاچه ارومیه بر استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی در معرض ورود ریزگردهای مرتبط با دریاچه ارومیه است و امکان رسوب نمک‌ها بسیار است. این را استاندار این منطقه در نشست مشترک با محققان دانشگاه ارومیه و پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه گفته است. این موضوعی است که این هفته در یک خانه، یک زمین به آن می‌پردازیم؛ در کنار اعتراض‌ها و انتقادها به نشست اعضای سازمان ملل در لیما درباره تغییرات آب‌وهوایی در پرو.

Your browser doesn’t support HTML5

یک خانه، یک زمین۴۸؛ انتقادها به نشست لیما در پرو و دردسرهای ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه

ریزگردهای نمک سال‌هاست که یکی از تهدیدهای سلامت و بهداشت منطقه در کنار تهدید کشاورزی در این استان است. این ریزگردها در اثر خشک‌شدن دریاچه ارومیه تشکیل شده است. ریزگردها فقط یکی از مواردی است که مسئولان و تلاشگران محیط زیست در موردش نگران هستند و گفته می‌شود باید برای کاهش آن به احیای دریاچه ارومیه رو به مرگ، کمک کرد.

وجود ریزگردها در هوا و از یک سو، استفاده از نمک‌های دریاچه ارومیه از سوی دیگر، سلامت مردم را به خطر انداخته است. معاون وزیر بهداشت می‌گوید: نمک‌های تقلبی به نام «نمک دریا»، از دریاچه‌های ارومیه و قم وارد بازار شده که عوارض خطرناکی برای بدن انسان دارند.

مسئولان می‌گویند، در مجموع۳۰۰ ميليارد ریال (۳۰ میلیارد تومان) اعتبار برای مقابله و كنترل گرد و غبار و ريزگردهای درياچه اروميه پيش‌بينی شده است.

انتقادها به پیش‌نویس تغییرات آب‌وهوایی در لیما

برخی از مهم‌ترین مقام‌های سیاسی دست‌کم ۱۹۰ کشور در نشست لیما در پرو درباره تغییرات آب‌وهوایی حضور داشتند، سخنرانی کردند و با بحث و جدل بر سر برخی واژه‌ها، چیزهایی را در توافقنامه لیما تغییر دادند، اما بسیاری از تحلیلگران و فعالان محیط زیست درباره روند این نشست معترض بودند. آنها معتقدند این توافق درباره کاهش گازهای گلخانه‌ای در جهان، بسیار ضعیف است و نکات کلی و نامشخصی دارد که کشورها را مجبور به اجرا نمی‌کند.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس گفته‌اند تلاش‌شان تهیه معاهده جدید مقابله با گرمایش زمین و امضاء آن در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی در پاریس است.

در این پیش‌نویس از همه کشورها دعوت شد تا با تغییرات جوی مبارزه کنند. اما همه کشورها به این دعوت واکنش یکسانی نشان ندادند. کشورهایی که فقیر یا در حال توسعه خوانده می‌شوند، معتقدند مناسبات باید طوری تعریف شود تا کشورهای ثروتمند که احتمالا راه توسعه‌یافتگی در آنها به آلودگی محیط زیست و افزایش گازهای گلخانه‌ای ختم شده، هزینه بیشتری را برای این مقابله بپردازند.

کشورهای ثروتمند هم می‌گویند مناسبات دنیا تغییر کرده و کشورهای در حال توسعه باید در مقابل انتشار آلاینده‌ها و راه در پیش‌رویشان سهم زیادی داشته باشند.