گزارش بانک‌ مرکزی: نرخ تورم در مهرماه به ۸٫۷ درصد رسید

گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهرماه امسال نشان می‌دهد که نرخ تورم متوسط در این ماه به ۸٫۷ درصد رسید.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم دوازده ماه منتهی مهرماه با یک دهم واحد درصد کاهش نسبت به نرخ تورم متوسط شهریورماه، تقریباً ثابت مانده‌است.

پیش‌ازاین، مرکز آمار ایران نرخ تورم دوازده ماه منتهی به مهرماه امسال را ۷٫۹ درصد اعلام کرده بود که در مقایسه با گزارش پیشین این مرکز از نرخ تورم متوسط شهریورماه، چهار دهم واحد درصد کاهش نشان می‌داد.

با این حساب نرخ متوسط تورم در مهرماه امسال در هر دو روایت بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از این شاخص، روند کاهشی خود را حفظ کرده، هرچند این روند در گزارش بانک مرکزی آن‌قدر کوچک بوده که تعبیر ثابت مانده برای نرخ تورم متوسط، تعبیر درستی است.

باید توجه داشت که کاهش روند نرخ تورم به معنای ارزان شدن قیمت کالاها و خدمات مصرفی نیست، بلکه به معنای کند شدن شتاب افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست.

در بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی از نرخ تورم مهرماه، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در این ماه، ۹٫۳ درصد اعلام شد که از کاهش دو دهم واحد درصدی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مقایسه با اطلاع قبلی این بانک خبر می‌دهد.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مهرماه امسال در گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری ایران در این ماه، نشان می‌دهد که این نرخ به ۶٫۶ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه پیش، یک دهم واحد درصد، کاهش یافت.

همچنین نرخ تورم ماهانه در مهرماه نیز در روایت بانک مرکزی از نرخ تورم ۰٫۴ درصد اعلام‌شده است که نسبت به تورم ماهانه شهریورماه با کاهش ۰٫۳ واحد درصدی همراه شد.

نرخ تورم ماهانه مهرماه در گزارش مرکز آمار ایران، هفت دهم درصد اعلام شد، نرخ تورم ماهانه در شهریورماه بر اساس گزارش این مرکز، دو دهم درصد ثبت‌شده بود.
در گزارش بانک مرکزی ایران از تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، در میان گروه‌های اصلی بالاترین تغییرات قیمتی شاخص مربوط به گروه اصلی «بهداشت و درمان» بود که شاخص بهای این گروه در مهرماه امسال نسبت به مهرماه پارسال رشدی ۱۷٫۵ درصدی را تجربه کرد.

گروه بهداشت و درمان در ماه‌های گذشته همواره ازجمله گروه‌هایی بوده که بالاترین نرخ تورم را تجربه کرده است.

پس‌ازاین گروه، گروه‌های اصلی «تحصیل» با نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه ۱۱٫۳ درصدی، «تفریح و امور فرهنگی» با رشد قیمتی ۱۰٫۴ درصد و «دخانیات» با تورم نقطه‌به‌نقطه ۱۰٫۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

گروه اصلی ارتباطات تنها گروهی بود که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه منفی داشت و شاخص بهای این گروه در این ماه، سه دهم درصد کاهش یافت.

پس‌ازاین گروه اصلی کمترین رشد شاخص بها به گروه اصلی «اثاث، لوازم و خدمات مورداستفاده در خانه» اختصاص داشت که در مهرماه ۹۵ در مقایسه با مهرماه سال ۹۴، رشد قیمتی ۴٫۹ درصدی را تجربه کرد.

تداوم کاهش نرخ تورم در مهرماه امسال در حالی است که شماری از کارشناسان اقتصادی نسبت به افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته و تداوم رشد تقریباً ۳۰ درصدی این شاخص هشدار داده‌اند و معتقدند که این رشد نقدینگی با تأخیر منجر به بروز اثرات تورمی در اقتصاد ایران خواهد شد.

از سوی دیگر مسئولان دولتی ازجمله حسن روحانی از کاهش نرخ تورم به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد اقتصادی دولت یازدهم سخن می‌گوید و در تازه‌ترین اظهارنظر خود، تأکید کرده است که کاهش نرخ تورم از بالای ۴۰ درصد در زمان در دست گرفتن دولت در میانه‌سال ۹۲ تا میزانی کمتر از ۱۰ درصد، از پیش از امضا و اجرای برجام آغازشده بود و آن را حاصل برنامه‌ریزی و عملکرد تیم اقتصادی دولت خود دانسته است.

شماری از منتقدان دولت، یکی از عوامل کاهش نرخ تورم را ناشی از تعمیق رکود و کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند.