نظرسنجی بنیاد «وارکی» از جوانان درباره مسائل جهانی

  • بکتاش خمسه پور

بیشتر جوانان آموزش دیدن مردم بیشتری در دنیا را نشانه ای از امید به آینده دانسته اند.

اکثریت جوانان در جهان خواهانند تا نقل مکان مهاجران به کشورهایشان را آسانتر سازند و باور دارند که دولت‌هایشان باید کار بیشتری برای رفع بحران جهانی آوارگان انجام دهند.

«بنیاد وارکی» یک مؤسسۀ خیریه بین المللی که مقرش در لندن است با یک نظرسنجی از افراد جوان در بیست کشور از اینکه جوانان درباره مسائل جهانی چه فکر میکنند گزارش داده است.

در گزارش بنیاد وارکی آمده در ۱۴ کشور از ۲۰ کشوری که نظرسنجی‌اش را انجام داده است کسانی که بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱ میلادی بدنیا آمده اند و به اصطلاح تازه‌ترین نسل خوانده میشوند خواهان مشاهده مهاجرت بیشتر هستند؛ از جمله در بریتانیا که رای دهندگانش سال گذشته تصمیم به ترک اتحادیۀ اروپا گرفتند و در آمریکا که دونالد ترامپ با شعار ضدمهاجرتی انتخابات آمریکا را بُرد.

بنا بر نتایج نظرسنجی بنیاد وارکی ۴۳ درصد افراد بین ۱۶ تا ۲۲ ساله در جهان فکر میکنند که دولت‌هایشان کار بس اندکی برای کمک به آوارگان انجام میدهند در حالی که ۱۲ درصد احساس میکنند دولت‌هایشان کار بس بسیاری برای کمک به آوارگان انجام میدهند.

اکثریت بزرگی از این جوانان ۸۴ درصد گفته اند که به تکنولوژی ایمان دارند و پیشرفتها در این زمینه را مایه امیدواری به آینده خوانده اند.
نظرسنجی بنیاد «وارکی»

بیست کشوری که این نظرسنجی در آنها انجام یافته است عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، نیوزیلند، نیجریه، روسیه، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، بریتانیا و آمریکا.

این گزارش خاطر نشان میکند که نتایج نظرسنجی به شدت مغایر با گردش به راست سیاست در بریتانیا و آمریکاست و نیز در فرانسه و آلمان که احزاب راستگرا هم اکنون دارند پیشاپیش انتخابات امسال هوادار بدست می آورند.

گذشته از مسائل مهاجرت و آوارگان، نظرسنجی بنیاد وارکی همچنین دهها مسئلۀ دیگر از جمله سلامت فکری و برابری جنسیتی را پوشش داده است.

در این نظرسنجی ۶۸ درصد افراد جوان گفته اند که احساس شادی میکنند هرچند این میزان در برخی کشورها بطور چشمگیری پایین تر است؛ ۱۷ درصد هم وضعیت کلی جسمانی خود را خوب توصیف و ۳۰ درصد، کمتر از یک سوم نسبت به وضعیت احساسی خود ابراز رضایت کرده اند.

در این بررسی ۵۱ درصد یا نیمی از جوانان پول را یکی از سه منبع اصلی نگرانی خود برشمرده اند و ۴۶ درصد، نزدیک به نیمی هم احساس میکنند که در مدرسه تحت فشارند.

۸۹ درصد یا به سخنی از هر ۱۰ جوان ۹ تن در نظرسنجی بنیاد وارکی گفته اند که باور دارند با مردان و زنان باید برابر رفتار گردد.

در این مطالعه ۶۰ درصد جوانان کشور خود را جای خوبی برای زندگی دانسته اند.

اکثریت وسیعی از جوانان در نظرسنجی بنیاد وارکی ۸۳ درصد افراط طلبی و تروریسم بین المللی و ۸۱ درصد منازعه و جنگ را عظیم‌ترین تهدید برای آینده جوانان در جهان برشمرده اند.

در این پژوهش بیش از ۳۷ درصد معتقدند که وضع جهان دارد بدتر و ۲۰ درصد فکر میکنند که دارد بهتر میگردد. بیشترین میزان بدبینی میان جوانان در فرانسه با ۵۳ درصد و بالاترین آمار خوشبینی در چین به همان اندازه گزارش شده است.

۸۰ درصد جوانان در نظرسنجی بنیاد وارکی گفته اند به نیروی آموزش باور دارند و آموزش یافتن مردمان بیشتر در جهان را مایه امید میدانند.

بیش از دو سوم جوانان همیاری بیشتر با جامعه را مهم دانسته اند.

اکثریت بزرگی از این جوانان ۸۴ درصد گفته اند که به تکنولوژی ایمان دارند و پیشرفتها در این زمینه را مایه امیدواری به آینده خوانده اند.

بیش از دو سوم هم کمک گسترده تر به جامعه را مهم دانسته اند.

«بنیاد وارکی» یک مؤسسه خیریۀ بین المللی مستقر در لندن که هدفش را بهبود معیارهای آموزش برای کودکان محروم اعلام کرده است در سال ۲۰۱۰ میلادی بدست «سانی وارکی» بنیانگذار و رئیس بزرگترین گرداننده مدارس از کودکستان تا دبیرستان تشکیل شد.

تلاش اصلی بنیاد وارکی بهبود ظرفیت آموزگاران در عرصۀ بین المللی از راه آموزش دهها هزار آموزگار و مدیر مدرسه در کشورهای در حال توسعه عنوان شده است.