مدیرعامل بوگاتی در گفت‌وگو با رادیو فردا: این خودرو یگانه است

شاید سال‌ها طول بکشد تا دوباره خودرویی به این قیمت تولید شود؛ بوگاتی خودرویی ساخته که گذشته از سرعت و قدرت بسیار زیاد آن، گران‌بهاترین خودروی جهان است.

استفان وینکلمن، مدیرعامل بوگاتی، در مصاحبه اختصاصی با رادیو فردا قیمت‌ گران‌قیمت‌ترین خودروی جهان را ۱۶ میلیون و ۷۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و می‌گوید:

«از این خودرو فقط یک دستگاه ساخته شده و اسمش خودروی سیاه است. این خودرو تاریخچه جالبی دارد. در دهه ۳۰ میلادی ما یک خودروی افسانه‌ای داشتیم با نام آتلانتیک، خودوریی که فقط چهار دستگاه از آن تولید شده بود و یک دستگاه از این خودرو هم مفقود شد و هیچ‌گاه هم مشخص نشد چه اتفاقی برایش افتاده است».

استفان وینکلمن، مدیرعامل بوگاتی

آقای وینکلمن ادامه می‌دهد که خودروی سیاه «یک تفسیر مدرن» از خودروی آتلانتیک است:

«البته اتومبیل سیاه یک خودروی مدرن است با خصوصیات خاص خودش؛ این اتومبیل یک موتور هشت‌لیتری ۱۶ سیلندر دارد که می‌تواند بیش از ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند.»

استفان وینکلمن در پاسخ به رادیو فردا که چه کسی این خودرو را خریده؟ اینگونه پاسخ می‌دهد:

«قیمت این خودرو ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو است که تبدلیش می‌کند به گران‌قیمت‌ترین خودرو، درباره خریدار نمی‌توانم اطلاعاتی بدهم، فقط می‌توانم بگویم از این خودرو یک دستگاه ساخته شده و دیگر از این خودرو نخواهیم ساخت، به همین دلیل این خودرو یگانه است».

درباره صاحب این خودرو شایعه‌ها و خبرهای زیادی وجود دارد؛ برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند نوه فردیناند پورشه، خودرو را خریده است. اما مدیران بوگاتی در گفت‌وگو با رادیو فردا حاضر به تایید این موضوع نشدند. البته درباره خودروی معروف آتلانتیک که در دهه ۳۰ میلادی ساخته شده بود می‌دانیم که مالک یکی از چهار خودرو، محمد رضا پهلوی، آخرین شاه ایران بود.

در سال ۱۹۳۹/۱۳۱۷ دولت فرانسه به مناسبت ازدواج محمد رضا پهلوی -که هنوز ولیعهد بود- با فوزیه، شاهزاده مصری، یکی از آتلانتیک‌ها را به داماد هدیه داده بود.

به دلیل کیفیت پایین جاده‌های ایران در آن زمان، شاه ایران زیاد از این خودرو استفاده نمی‌کرد تا آنکه در سال ۱۹۵۹ شخصی به نام هوشنگ جلیلی با پرداخت دو هزار ریال (معادل ۲۷۵ دلار) مالک این بوگاتی می‌شود.

Your browser doesn’t support HTML5

مدیرعامل بوگاتی در گفت‌وگو با رادیو فردا از «خودروی سیاه» می‌گوید

جلیلی سپس پیشنهاد خرید بوگاتی را به شخصی به نام سلیم بهاری می‌دهد. بهاری که با روبن، یکی از کار‌شناسان خبره بوگاتی، دوستی نزدیکی داشت، خودرو را برای او توصیف می‌کند و روبن، بهاری را ترغیب به خرید و انتقال ماشین به رتردام هلند می‌کند. پس از چند سال این خودروی نادر به یک آمریکایی فروخته می‌شود.

این خودرو در سال ۱۹۸۴ پس از بازسازی کامل در نمایشگاه‌های مختلف خودروهای کلاسیک، در آمریکا به نمایش عمومی درآمد. از نکات جالب در خصوص این خودرو حفظ پلاک ایرانی آن است.

این خودرو بعد‌ها به قیمت یک میلیون و هفتصد و شصت هزار دلار در یک حراجی به فروش رفت و در حال حاضر در موزه پترسون کالیفرنیا نگهداری می‌شود.

خودروی آتلانتیک بوگاتی یک موتور ۳.۳ لیتری هشت سیلندر داشت که می‌توانست ۱۷۵ اسب بخار قدرت تولید کند که در آن روزگار قدرت فوق‌العاده‌ای بود، اما امروز این قدرت موتور در خودروهای معمولی یک و نیم لیتری هم قابل دسترس است.

پیش از اتومبیل سیاه که با قیمت ۱۶ میلیون ۷۰۰ هزار یورو به فروش رفته است، خودروی رولزرویس سوئیپ‌تیل با قیمت حدود ۱۳ میلیون دلار، گران‌قیمت‌ترین خودروی جهان بود. از این خودرو هم تنها یک دستگاه تولید شده بود. این خودرو یک موتور ۶.۷ لیتری دارد که می‌تواند ۴۵۳ اسب بخار قدرت تولید کند. این در حالی است که اتومبیل سیاه بوگاتی قدرت تولید ۱۵۰۰ اسب بخاری را دارد.