خودروسازان قدیمی به دنبال تولید گسترده خودروهای برقی

پژو ئی-لجند

تولید خودروهای برقی به صورت صنعتی را تسلا شروع کرد. حالا اما شرکت‌های قدیمی صنعت خودرو در نمایشگاه خودروی پاریس -که یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاهای خودروی جهان است- هم از محصولات برقی جدیدی رونمایی کرده‌اند که نشان می‌دهد جهان خودرو در حال دگرگونی است.

Your browser doesn’t support HTML5

نمایشگاه خودروی پاریس

پژو در نمایشگاه خودروی پاریس از محصولی رونمایی کرد که می‌توان آن را «گل سر سبد» نمایشگاه خواند. این محصول یک خودروی برقی و خودران در سطح چهار است.

پژو ئی-لجند با الهام از مدل قدیمی و محبوب پژو ۵۰۴ کوپه طراحی شده‌است. یکی از ایرادهایی که در سال‌های اخیر به خودروهای برقی گرفته می‌شود، «بی‌روح» بودن آن‌ها است. حالا با ورود خودروسازان سنتی مثل پژو که از سبکی صد ساله بهره می‌برند، خودروهای برقی هم در حال «شخصیت یافتن» هستند. موتور برقی این خودرو ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و این اتومبیل توان حرکتی تا شعاع ۶۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ شدن دارد. پژو می‌گوید این خودرو در سال ۲۰۲۵ وارد بازار خواهد شد.

رنو هم در نمایشگاه پاریس از چند خودروی برقی رونمایی کرد. خودروهایی که بر خلاف محصول پژو دارای ابعادی هستند که بیشتر شبیه فیلم‌های علمی تخیلی است تا خودروهای واقعی.

ئی‌زد-ئولتیمو و ئی‌زد-پرو دو محصول رنو هستند که نشانگر تفکر این شرکت درباره خودروهای آینده‌است.

ئی‌زد-پرو در واقع یک خودروی کار برقی و خودران است. ئی‌زد-ئولتیمو یک خودرو با طول هفت متر است که از نظر برخی کارشناسان در نمایشگاه طول غیر معمولی دارد و بیشتر شبیه یک واگن قطار است تا یک خودروی شهری، اما رنو معتقد است این خودرو می‌تواند نشان دهنده خودروهای لوکس برقی در سال‌های آینده باشد .

رنو فکر می‌کند بزودی خودروها بیشتر حالت اشتراکی پیدا می‌کنند و برای همین روند طراحی خودروهای آینده را به این سمت پیش برده‌است.

شرکت مرسدس بنز هم در نمایشگاه امسال خودروی ئی‌کو‌سی را معرفی کرد. یک خودروی شاسی بلند برقی که می‌تواند محصولات تسلا را با چالش روبه‌رو کند. این خودرو با یک‌بار شارژ، می‌تواند ۳۲۰ کیلومتر را طی کند.

این محصول در اندازه بدنه‌ مدل جی‌ال‌سی عرضه شده‌است. ۸۰ درصد باتری‌های این خودرو می‌توانند طی مدت چهل دقیقه شارژ شوند. یک موتور برقی در جلو و یک موتور برقی دیگر در عقب خودرو قرار گرفته‌است که در مجموع ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

البته مرسدس بنز با ارائه چندین موتور هیبریدی دیزلی و بنزینی نشان داد به‌جای آن‌که تنها متمرکز بر خودروهای برقی باشد، روی خودروهای ترکیبی برقی با سوخت فسیلی تمرکز کرده‌است. برخی می‌گویند خودروهای دیزلی کنار گذاشته خواهند شد. اما اگر آن‌ها امسال به نمایشگاه پاریس می‌رفتند، شاید نظرشان عوض می‌شد. تقریبا تمامی محصولات جدید نمایشگاه، دو ورژن بنزینی یا دیزلی دارند. همه این محصولات نیز بین سه تا پنچ سال آینده تولید خواهند شد. از طرفی مرسدس بنز حتی در محصولات هیبریدی خود هم تمرکز زیادی روی موتورهای دیزلی دارد.

این شرکت همچنین سری جدید خودروهای «کلاس بی» خود را معرفی کرد. این خودرو از یک موتور دیزلی ۱۵۰۰ سی سی بهره می‌برد که توان تولید ۱۱۴ اسب بخار را دارد. موتور دیگر دیزلی هم دو لیتری با توان‌های ۱۴۷ و ۱۹۰ اسب بخار هستند. این محصول دو موتور بنزینی ۱۳۰۰ سی‌سی با قدرت‌های ۱۳۴ و ۱۶۱ اسب بخار دارد.

ب‌ام‌و هم در نمایشگاه امسال در کنار به نمایش گذاشتن سری هشت که گران‌قیمت‌ترین محصول این برند است، از سری جدید پر فروش‌ترین محصول خود یعنی ب‌ام‌و سری سه رونمایی کرد.

در این خودرو آيرودینامیک و هندلینگ افزایش یافته و خودرو کمی نسبت به نسل قبلی بزرگ‌تر شده‌است. با استفاده از مواد جدید ب‌ام‌و توانسته وزن این خودرو را نسبت به مدل قبلی کم کند. این خودرو در اروپا با پنچ مدل مختلف که از موتورهای بنزینی یا دیزلی بهره می‌برد، عرضه می‌شود. در مدل بنزینی قوی‌ترین مدل ۳۳۰ آی است، که ۲۵۵ اسب بخار قدرت دارد. در مدل دیزلی هم ۳۳۰ دی دارای ۲۶۲ اسب بخار قدرت است. مدل ۳۳۰ آی تنها طی مدت ۵.۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد که برای خودرویی در این کلاس رضایت بخش است.

ب‌ام‌و گفته‌است در سال آینده مدل ۳۴۰ آی را هم عرضه می‌کند که ۳۸۰ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن تنها چهار ثانیه‌است.

در نمایشگاه امسال شرکت تسلا هم حاضر بود. این شرکت مدل تسلا-۳ خود را به نمایش گذاشته بود. این محصول که تولید آن چند ماه با مشکل روبه‌رو بود حالا توانسته‌است به رکورد تولید ماهانه ۲۲ هزار دستگاه برسد.

امسال در نمایشگاه پاریس، فراری از خودروی مونزا اس‌پی-۱ و اس‌پی-۲ رونمایی کرد. یکی از این دو محصول ظرفیت یک سرنشین و دیگری ظرفیت دو سرنشین را دارد. این خودرو یادآور مدل‌های طراحی شده این شرکت در ۶۰ سال گذشته‌است. فراری می‌گوید این خودروهای تجربه رانندگی شبیه خودروهای فرمول یک را به صاحب خودرو منتقل می‌کند. این خودرو با یک موتور دوازده سیلندر با حجم ۶.۵ لیتر، ۸۰۰ اسب بخار قدرت دارد و طی مدت کمتر از سه ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این اتومبیل یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو قیمت دارد.

شرکت دی‌اس هم در نمایشگاه، محصول جدید دی‌اس-۳ و شرکت سیتروئن هم خودروی سیتروئن سی۵ ایر کراس که بزرگترین کراس اوور این شرکت است، را معرفی کردند.

نمایشگاه خودروی امسال پاریس همچنین دارای بخش‌های جانبی است که تمرکز آن روی خودروهای کلاسیک با پس‌زمینه ماجراجویی هستند.

در کل می‌توان گفت نمایشگاه خودروی پاریس امسال مانند گذشته رونق نداشت و در غیبت بسیاری از خودروسازان بزرگ اروپایی مانند فورد، جنرال موتورز، فیات و ولوو برگزار شد.

نمایشگاه خودروی پاریس از دریچه دوربین