فصل کارناوال

اوج جشن‌ها و مراسم خیابانی کارناوال، در دوره‌ای‌ست که با نام «پیشا روزه» شناخته می‌شود. دوره‌ای موسوم به «چله روزه» که معمولا با عبادت، روزه، پرهیزکاری، نماز و نیایش ادامه می‌یابد و به عید پاک پیوند می‌خورد. (در تصویر: آلمان)

کارناوال‌ها معمولا با جشن‌های خیابانی همراه هستند. (در تصویر: اسپانیا)

این جشن‌ها در برخی کشوها، برای نمونه در میان کشورهای لاتین مانند برزیل (در تصویر)، گسترده و بزرگ هستند.

کارناوال «ریو» (در تصویر) در کتاب گینس عنوان بزرگ‌ترین کارناوال جهان را به خود گرفته‌است.

شرکت‌کنندگان در کارناوال‌ها تقریبا همیشه لباس‌های مبدل می‌پوشند، ماسک به صورت می‌زنند و به این شکل از شکل و شمایل و فردیت روزانه خود فاصله گرفته، با جمع و کلیت اطراف پیوند می‌خورند. (در تصویر: جمهوری چک)

و البته از آن‌جایی که دوره تقریبا شش هفته‌ای چله‌روزه مسیحیان فرا می‌رسد، شرکت‌کنندگان معمولا تا می‌توانند می‌گساری می‌کنند و بیشتر از معمول از گوشت و غذاهای دیگری که در دوره روزه باید از آن‌ها پرهیز کنند، استفاده می‌کنند. (در تصویر: ایتالیا)

پایان کارناوال فرا می‌رسد و ۴۰ روز ایام روزه آغاز می‌شود. در تصویر: حاضران در مراسم «دوشنبه خاکستر» در یونان.

بازی‌های و نمایش‌هایی که عناصری از سیرک را در خود دارند، تمسخر مقامات، استفاده از پوشش‌هایی که اعضای بدن را به شکل غلو‌شده‌ای نشان می‌دهد، مثلا بینی‌ها یا دهن‌های بزرگ، عناصری که نمایانگر جانوران یا حتی موجودات عجیب و غریب است، پوشش‌ها و عناصری که نمایانگر بیماری و مرگ است، همه و همه در کارناوال‌های گوشه و کنار جهان دیده می‌شود. (در تصویر: منطقه باسک اسپانیا)

آلمانی‌ها یا پرتغالی‌ها از جمله مردمانی بودند که کارناوال‌های برآمده از آیین مسیحی را به برخی کشورهای آفریقایی بردند. در آمریکا اما کارناوال رواج گسترده‌ای دارد؛ از ونزوئلا و پرو، تا برزیل و پاناما، پوئرتوریکو، هائیتی و تقریبا تمامی دیگر کشورهای قاره آمریکا.

در اروپا می‌‌توان کارناوال‌ها را در کرواسی، ایتالیا، جمهوری چک، پرتغال، اسپانیا، آلمان، سوئیس، یونان و دیگر کشورها دید. در هند نیز در ایالت گوا کارناوال رواج دارد. (در تصویر: بلغارستان)

واژه «کارناوال» معمولا در بین کشورهایی که عمده شهروندان کاتولیک هستند و نیز در یونان بود که رواج یافت. برخی از پژوهشگران می‌گویند این واژه برگرفته از واژگان لاتین کارنه لواره یا کارنه واله (به‌معنی تحت‌اللفظی وداع با گوشت) است.