طرح‌های چند تریلیون دلاری بانک‌های مرکزی جهان برای مقابله با ویروس کرونا

زنی که ماسک به صورت زده است چرخی را در میدان تایمز نیویورک هل می‌دهد. ویروس کرونا چهره بسیاری از شهرهای شلوغ جهان را تغییر داده است.

بانک مرکزی آمریکا روز پنجشنبه ۲۹ اسفند اعلام کرد که میزان قابل توجهی دلار را با ارزهای مختلف جهان مبادله خواهد کرد تا همه کشورهايی که تحت فشار پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا هستند بتوانند این دلارها را به بازار مالی و بانکی خود تزریق کنند.

این تازه‌ترین اقدام بانک مرکزی آمریکا برای کمک به بازارهای مالی و شرکت‌های اقتصادی است تا بتوانند در برابر پیامدهای کاهش فعالیت اقتصادی مقاومت کنند.

بانک مرکزی اروپا نیز برنامه گسترده‌ای برای خرید اوراق قرضه و بدهی کشورهای عضو اتحادیه با هدف آرام کردن تلاطم در بازارهای مالی اعلام کرد. هدف این اقدامات پایین نگاه داشتن هزینه استقراض و تضمین ارائه وام‌های ارزان قیمت به شرکت‌های اقتصادی است.

بانک مرکزی اروپا تا پایان سال جاری میلادی ۷۵۰ میلیارد یورو به این طرح اختصاص خواهد داد. همزمان هزینه استقراض در ایتالیا که بدهی خارجی سنگینی دارد افزایش یافته و تحت تاثیر پیامدهای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از شرکت‌ها حوزه اقتصادی یورو با کندی شدید فعالیت‌های اقتصادی روبرو است.

کاهش شاخص سهام در بازارهای مالی جهان ادامه دارد ولی این کاهش به نسبت روزهای قبل کمتر است. در بازارهای مالی اروپا در ابتدای روز پنجشنبه شاخص سهام تا حدی بالا رفت ولی در طول روز دوباره کاهش یافت.

بیشتر در این باره: جهان غرب در آستانه بزرگ‌ترین سکته اقتصادی

بازارهای مالی آسیا تحت تاثیر کاهش پنج درصدی شاخص سهام در بازار مالی آمریکا در غروب چهارشنبه، امروز نیز شاهد کاهش ارزش سهام بود.

قیمت نفت خام که روز چهارشنبه به زیر ۲۰ دلار رسید (نازل‌ترین قیمت طی چند دهه اخیر) امروز حدود ۱۰ درصد افزایش یافت. با وجود این بهای نفت خام در بازارهای جهانی طی یک ماه اخیر حدود ۶۰ درصد کاهش نشان می‌دهد و دلیل اصلی آن پیش‌بینی‌ها در مورد از راه رسیدن رکود در اقتصادی جهانی و کاهش شدید تقاضا است.

اداره کار آمریکا اعلام کرد که طی هفته گذشته ۷۰ هزار تقاضای بیمه بیکاری دریافت کرده که نشان دهنده رقم بیکاری‌های گسترده تحت تاثیر توقف فعالیت شرکت‌های اقتصادی است.

یک موسسه تحلیل شاخص‌های اقتصادی در آلمان اعلام کرد که میزان اعتماد به اقتصاد این کشور به نازل‌ترین سطح از سال ۱۹۹۱ و وحدت مجدد دو بخش آلمان تنزل یافته و در نتیجه حجم اقتصاد آلمان در سال جاری ۱.۵ درصد کاهش خواهد یافت.

دولت عربستان سعودی نیز اعلام کرد حدود پنج درصد از هزینه‌های دولت (معادل ۱۳.۳ میلیارد دلار) را برای مقابله با کاهش درآمد ناشی از صادرات نفت کم خواهد کرد. با وجودی که عربستان سعودی در صندوق ذخیره ارز خارجی حدود ۵۰۰ میلیارد دلار پول نقد دارد ولی کاهش بهای نفت به ۲۶ دلار و لغو مراسم حج روی درآمد ارزی آن کشور تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

استرالیا نیز نرخ متوسط بهره بانکی را به ۰.۲۵ درصد کاهش داده که بی‌سابقه است.

بیشتر در این باره: آیا ورشکستگی در انتظار خطوط هوایی است؟

شرکت‌های هوایی بیش از همه از پیامدهای شیوع ویروس کرونا لطمه خورده‌اند. شرکت آلمانی لوفت‌هانزا اعلام کرد که بدون کمک مالی دولت اکثر شرکت‌های هوایی ورشکست خواهند شد. هیات مدیره این شرکت در آخرین جلسه خود حقوق پایه کارکنان این شرکت را ۲۰ درصد کاهش داد.

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی که حدود ۲۹۰ شرکت هوایی عضو آن هستند اعلام کرد که این صنعت تاکنون هفت میلیارد دلار ضرر کرده و در طول سال جاری ضرر این صنعت ممکن است به ۱۱۳ میلیارد دلار برسد.

در روزهای اخیر بسیاری از صنایع خودروسازی نیز کارخانه‌های خود را تعطیل کرده‌اند. خودروسازان بزرگ آمریکا روز چهارشنبه از تعطیلی تمامی کارخانه‌ها در این کشور خبر دادند. شرکت‌های فورد، نیسان، فولکس واگن و هیوندا نیز اکثر کارخانه‌های خود در آمریکا و اروپا را تعطیل کرده‌اند.