اوکراین و مولداوی به‌طور رسمی نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شدند

با تصمیم رهبران اتحادیه اروپا در روز پنج‌شنبه اوکراین به‌طور رسمی نامزد عضویت در این اتحادیه شد، یک تحول ژئوپلیتیکی بزرگ که کی‌یف و بروکسل آن را «لحظه‌ای تاریخی» نامیده‌اند.

اگرچه عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا می‌تواند یک دهه به طول بینجامد تا محقق شود، اما تصمیم اتحادیه اروپا برای پذیرش رسمی کاندیداتوری این کشور نشان از عزم بروکسل برای نفوذ به عمق اتحاد جماهیر شوروی سابق دارد.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «مردم اوکراین عضو خانواده اروپا هستند. آینده اوکراین با اتحادیه اروپا گره خورده. امروز آغاز یک سفر طولانی است که با یکدیگر طی خواهیم کرد.»

تهاجم نظامی روسیه باعث شد تا اوکراین به‌طور رسمی درخواست عضویت در اتحادیه اروپا بکند و بروکسل نیز به سرعت با کاندیداتوری آن موافقت کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، با انتشار توییتی تصمیم اتحادیه اروپا را «یک لحظه منحصربه‌فرد و تاریخی» نامید و نوشت که «آینده اوکراین در اتحادیه اروپاست».

بیشتر در این باره: اطمینان میشل از «تصمیم تاریخی» برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا

شش سال پس از آن روزی که بریتانیایی‌ها رای به خروج کشور خود از اتحادیه اروپا دادند، مولداوی نیز به مانند کشور همسایه خود، اوکراین، به طور رسمی نامزد عضویت در این اتحادیه شد.

همچنین به گرجستان، دیگر کشور عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی، نیز گفته شد که در صورت تحقق برخی شرایط این کشور هم به‌طور رسمی نامزد عضویت در اروپا خواهد شد.

موضوع نامزدی اوکراين برای عضويت در اتحاديه اروپا اولين بار روز پنج‌شنبه، ۲۶ خرداد از سوی رهبران فرانسه، آلمان و ايتاليا در جريان ديدار از کی‌يف و گفت‌وگو با ولوديمير زلنسکی مطرح شد و پيش‌بينی می‌شد که کميسيون اروپا به زودی اين تصميم را رسما اعلام کند.

فردای آن روز نیز اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، نامزدی اوکراین و مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا را پیشنهاد کرد که نقطه آغاز یک روند طولانی برای ادغام این دو کشور در اتحادیه اروپا تلقی شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن