اعتراض به اعدام نوجوانان در ایران

ایران در سی سال اخیر حداقل ۲۴ کودک را اعدام کرده است

عبدالکریم لاهیجی و شیرین عبادی در نامه‌های جداگانه به کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به پرونده علیرضا تاجیکی، خواستار توقف اعدام مداوم نوجوانان در ایران شدند.

آقای لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، و خانم عبادی، وکیل و برنده نوبل صلح، در این نامه‌های سرگشاده به اعدام قریب‌الوقوع علیرضا تاجیکی، جوان شیرازی، اعتراض کرده‌ و خواستار توقف آن شده‌اند.

علیرضا تاجیکی در سال ۱۳۹۱ در ۱۵ سالگی به اتهام تجاوز (لواط به عنف) و قتل دستگیر شد و قرار بود روز یک‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه، در زندان عادل آباد شیراز اعدام شود که اجرای این حکم به طور موقت متوقف شد.

عبدالکریم لاهیجی می‌نویسد که علیرضا تاجیکی بدون داشتن وکیل و تحت شکنجه در بازجویی اولیه اعتراف کرده و بعدتر این اعتراف را رد کرده است.

Your browser doesn’t support HTML5

گفت‌وگوی مهتاب وحیدی‌راد با عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان، درباره تعداد بالای اعدام نوجوانان در ایران

نسرین ستوده که وکالت علیرضا تاجیکی را برعهده دارد، چندی پیش در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود که در این پرونده نقاط تاریک بسیاری وجود دارد، که حکم اعدام را با شبهات بسیاری مواجه می‌کند.

آقای لاهیجی در نامه خود با اشاره به آمار بالای اعدام نوجوان‌ها در ایران از یک سو، و عضویت ایران در کنوانسیون حقوق کودک از سوی دیگر، از سازمان ملل متحد خواسته است تا از دولت ایران بخواهد تا اعدام نوجوان‌ها را متوقف کند.

شیرین عبادی نیز در نامه خود به مدیریت یونیسف، خواستار تلاش برای توقف صدور و اجرای حکم اعدام برای کودکان زیر ۱۸ سال شده است.