تشدید درگیری‌ها در اوکراین و کشته شدن «دست‌کم ۱۴ تن»

معترضان اوکراینی

پس از برقراری آرامشی نسبی در کیف، پایتخت اوکراین، این شهر دوباره شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، این درگیری‌ها در پی پیشنهاد ایجاد تغییراتی در قانون اساسی و بازگشت به مصوبات قانون اساسی در سال ۲۰۰۴ اتفاق می‌افتد.

قرار بود صبح سه‌شنبه ۲۹ بهمن نمایندگان پارلمان اوکراین این تغییرات را تصویب کرده و در نتیجه اختیارات ویکتور یانووکویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین، را محدودتر کنند. ده‌ها هزار تن از ساکنان کیف نیز در حمایت از این اتفاق به خیابان‌ها آمده و به سوی ساختمان پارلمان این کشور حرکت کردند. اما پلیس ضد شورش با تظاهر کنندگان درگیر شد و در جریان این درگیری‌ها تعدادی زخمی شدند.

به گزارش شبکه پنج تلویزیون اوکراین، تظاهرکنندگان به سوی نیروهای پلیس که مقابل ساختمان پارلمان را بسته بودند، سنگ و بمب‌های دست‌ساز پرتاب کرده و پلیس نیز با گلوله‌های پلاستیکی و ساچمه‌ای با آنها مقابله کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از پلیس اوکراین اعلام کرد ۱۴ نفر در روز سه‌شنبه کشته شده‌اند که شش نفر آنها پلیس هستند.

به گزارش «صدای روسیه»، سخنگوی وزیر کشور اوکراین نیز درباره تلفات این درگیری‌ها گفته است که تعدادی از معترضان توانسته‌اند اختیار اتومبیلی را به دست بگیرند و سپس آن را به سمت ساختمان پارلمان هدایت کنند و در مسیر به سه افسر پلیس آسیب بزنند. به گفته دولت حداقل ۳۷ پلیس در جریان درگیری‌های امروز زخمی شده‌اند.

رهبران نیروهای مخالف پیشتر هشدار داده بودند که اگر تغییرات احتمالی با موفقیت اجرایی نشوند، درگیری‌ها در اوکراین تشدید شده و آرامش شکننده در این کشور از بین خواهد رفت.
در عین حال صبح سه‌شنبه و در جلسه پارلمان اوکراین، رئیس پارلمان از پذیرفتن لوایح پیشنهادی احزاب مخالف سرباز زد و رهبران احزاب «مناطق» و «کمونیست» که وعده داده بودند به این تغییرات احتمالی رسیدگی خواهند کرد، پارلمان را ترک کردند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در پی این اتفاقات و عدم رسیدگی به لایحه تغییرات قانون اساسی، ویتالی کلیشکو قهرمان سابق بوکس و از رهبران مخالفان اعلام کرده است که اگر رئیس جمهوری اوکراین بلافاصله با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست جمهوری موافقت نکند، آنها برای سی روز مانع از برگزاری جلسات پارلمان خواهند شد، تا به این ترتیب زمینه انحلال قانونی پارلمان فراهم شود. خبرگزاری نووسیتی روز ۲۷ بهمن‌ماه اعلام کرده بود که آقای کلیشکو تابعیت آلمانی خود را‌‌ رها کرده تا بتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده در اوکراین شرکت کند.

درگیری‌ها در اوکراین از نوامبر سال گذشته و در اعتراض به سیاست‌های یانکوویچ، رئیس‌جمهوری وقت این کشور آغاز شد. در آن زمان آقای یانکوویچ تصمیم گرفت به جای قبول مبادله اقتصادی با اتحادیه اروپا وام بزرگی از کشور روسیه دریافت کند و همین یکی از دلایلی بود که سبب شد هزاران اوکراینی به خیابان‌ها بیایند و در جریان این درگیری‌ها به نقل از رادیو اروپای آزاد، ۷ نفر جان خود را از دست دادند.