حمله انتحاری در پاکستان ۸ کشته بر جای گذاشت

خودروی بمب‌گذاری شده پس از انفجار در پست ايست بازرسی پليس، پيشاور سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۸

یک تروريست با کوبيدن خودروی بمب‌گذاری شده خود به خودروی نيروهای امنيتی پاکستان در بيرون شهر پيشاور هشت نفر را به قتل رساند و ۳۰ نفر را زخمی کرد.

اين حادثه در نخستين ساعات کاری روز سه‌شنبه و به هنگام تردد شهروندان به وقوع پيوست و دست‌کم دو کودک که در راه مدرسه بودند در ميان افراد زخمی اين حادثه ديده می‌شوند.

سرهنگ شفقت‌الله ملک، فرمانده واحد خنثی‌سازی بمب در پليس پيشاور، به شبکه تلويزيونی سی‌ان‌ان گفته است که پیشتر گزارش‌هايی در مورد اين حمله دريافت شده و به همين خاطر اقدام‌های امنيتی در شهر تشديد شده بود.

تخمين زده می‌شود که خودروی مذکور حاوی ۸۵ کيلوگرم مواد منفجره بوده، اما برخلاف موارد مشابه به دليل همراه نشدن مواد انفجاری با ساچمه‌های فلزی، این بمب‌گذاری تلفات نسبتاً کمی به همراه داشته است.

خبر اين حمله انتحاری در زمانی منتشر می‌شود که نشانه‌هايی از دستيابی به يک توافق‌نامه صلح موقت بين دولت پاکستان و ستيزه‌جويان اسلام‌گرا در اين کشور به چشم می‌خورد. با اين همه نيروهای ارتش روز دوشنبه در منطقه درگيری‌ها مورد حمله افراد مسلح قرار گرفتند و تلفاتی را متحمل شدند.

در طول هفته‌های گذشته تنش بين دولت پاکستان که از جانب آمريکا برای سرکوب ستيزه‌جويان تحت فشار قرار دارد و تندروهای طالبان افزايش يافته است.

در تحولی ديگر، خوشحال خان، رئيس دولت محلی، از ساکنين منطقه دره سوات خواسته است که اين منطقه را ترک کرده و به جای امن بروند. وی در بيانيه خود آورده است که برای سهولت تردد مردم حکومت نظامی و مقررات منع آمد و شد در اين منطقه را به حال تعليق در آمده است.

ناظران معتقدند که تحولات منطقه حاکی از آماده شدن نيروهای ارتش پاکستان برای اجرای عملياتی جديد در منطقه دره سوات، واقع در شمال‌ غربی کشور هستند.