آلودگی هوای تهران بار دیگر نگران کننده شد

اخبار رسیده از تهران حاکی از آن است که آلودگی هوای شهر تهران بار دیگر در وضعیت هشدار قرار گرفته است و وضعیت آلودگی هوای برخی نقاط تهران نیز اضطراری است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، بر اساس اعلام مرکز هماهنگی و اطلاع‌رسانی آلودگی هوا، اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران نشان می‌دهند که روز چهارشنبه، ۸ دی‌ماه، بر میزان غلظت برخی آلاینده‌های هوا نسبت به روز گذشته افزوده شده است و منطقه ۱۶ و ۱۹ تهران هم اکنون در وضعیت اظطرار و سایر مناطق در وضعیت هشدار قرار دارند.

در مقیاس سنجش آلودگی هوا در ایران، پس از وضعیت هشدار، وضعیت های اضطرار و بحران، آخرین حد آلودگی هوا به شمار می‌روند.

ایلنا می‌نویسد که در روز چهارشنبه بر میزان غلظت آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون افزوده و از میزان غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون کاسته شده، اما این میزان همچنان فراتر از حد مجاز است.

در همین زمینه، کمیسیون کشاورزی مجلس، روز سه شنبه، با حضور جمعی از مسئولان، از جمله نمایندگان وزارت بهداشت، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان هواشناسی، در ارتباط با آلودگی هوای تهران جلسه‌ای تشکیل دادند.

عیسی جعفری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی در مجلس، پس از پایان یافتن این جلسه در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت: «در این جلسه مشخص شد عامل اصلی آلودگی هوای کلان‌شهرها، عدم کمک به توسعه مترو است و دولت باید در این باره اقدام اساسی انجام دهد.»

وی همچنین افزود که در این جلسه همچنین اعلام شد که استاندارد نبودن خودروهای تولیدی کشور نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد آلودگی است.

آقای جعفری علاوه بر این خاطر نشان کرد که بر اساس نتایج این نشست، مشخص شد که «دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان محیط زیست، توجه کافی بر روی افزایش آلاینده‌ها نداشته و استاندارد دقیق برای این موضوع تعریف نکرده‌اند».

در ماه گذشته، آلودگی شدید هوا در تهران، این شهر را با تعطیلی‌های عمومی پی‌درپی مواجه کرد.

همچنین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی در ۲۱ آذر از افزایش مراجعه افراد به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی به اورژانس‌های تهران به دلیل آلودگی هوا خبر داد.

پیشتر نیز مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد که در چند وقت اخیر بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان باخته‌اند.

در این مدت مسئولان از مردم تهران، به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران ریوی و قلبی خواستند تا حدالامکان از تردد در هوای آزاد خودداری کنند و به ورزشکاران نیز توصیه شد در هوای آزاد به انجام فعالیت‌های بدنی سنگین نپردازند.