کارنامه سیاسی مهدوی‌کنی؛ از شورای انقلاب تا ریاست مجلس خبرگان

آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی

محمدرضا مهدوی کنی ۷۹ ساله که در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ به سمت ریاست مجلس خبرگان منصوب و جایگزین اکبر هاشمی رفسنجانی شد، همزمان از دوستان علی خامنه‌ای، رهبر ایران و یار دیرین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است.

وی پیش از انتخابات ۱۳۸۸، زمانی که محمود احمدی‌نژاد در مناظره تبلیغاتی خود در سیمای جمهوری اسلامی، خانواده رفسنجانی را به فساد مالی متهم کرد، بدون ذکر نام از این اقدام انتقاد کرد.

آیت‌الله مهدوی کنی از سران جناح راست مذهبی و شاگرد آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی است که پیش از انقلاب بارها بازداشت، زندانی و تبعید شده است. وی مدتی از دوران حبسش را با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم‌بند بوده است.



آیت‌الله خمینی که پیش از انقلاب محمد‌رضا مهدوی کنی را به عضویت شورای انقلاب در‌آورده بود، پس از انقلاب مسئولیت کمیته‌های انقلاب اسلامی، نخستین نیروی مسلح جمهوری اسلامی را به وی محول کرد.

معروف است که آیت‌الله مهدوی کنی از مخالفان تصرف سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان بوده و پس از تصرف این سفارتخانه گفته بود که چون زمین این مکان غصبی است، نماز خواندن در آن اشکال دارد.

وی در زمان ریاست جمهوری ابولحسن بنی‌صدر و نخست وزیری محمد‌علی رجایی، وزارت کشور را بر عهده داشت که در این سمت و پس از برکناری آقای بنی‌صدر، انتخابات سال ۱۳۶۰ را برگزار کرد.

محمدرضا مهدوی کنی پس از کشته‌شدن محمد جواد باهنر، رئیس جمهور وقت و محمد‌علی رجایی در شهریورماه ۱۳۶۰، به عنوان تخست وزیر موقت معرفی شد.

وی سپس در مهرماه همان سال نامزد ریاست جمهوری شد، اما با وارد شدن علی خامنه‌ای به رقابت‌های انتخاباتی، به نفع وی کنار رفت.

در جریان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق آیت‌الله کنی و یارانش در جناح راست هیئت حاکمه جمهوری اسلامی از منتقدین دولت میرحسین موسوی بودند.

پس از فوت آیت‌الله خمینی و روی کار آمدن علی خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب، حضور جامعه روحانیت مبارز که آقای مهدوی کنی دبیر کل آن و آیت‌الله خامنه‌ای از اعضای آن بود، در بدنه سیاسی کشور پررنگ شد و ریاست دولت و مجلس به ترتیب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و احمد ناطق نوری، دو تن از اعضای این تشکل رسید.

با این‌حال با شروع دوره خاتمی و پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس ششم، قدرت جامعه روحانیت مبارز کاهش یافت.

حتی اتمام ریاست جمهوری آقای خاتمی در سال ۱۳۸۴ و روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد نیز موجب احیای قدرت دبیر جامعه روحانیت مبارز و یارانش نشد و نفوذ سیاسی این تشکل هیچ‌گاه به سطح پیشین باز نگشت.

آیت‌الله مهدوی کنی که ریاست دانشگاه امام صادق را نیز بر عهده دارد، حال در رأس مجلسی قرار گرفته است که مهمترین وظیفه آن انتخاب رهبر جمهوری اسلامی و نظارت بر عملکرد اوست و این در حالی است که منتقدین مجلس خبرگان،‌ سال‌هاست این مجلس را فاقد قدرت واقعی در انتخاب رهبر و نظارت بر وی می‌دانند.