جلسه رأی اعتماد وزیر علوم روز چهارشنبه برگزار می‌شود

محمود نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، روز یک‌شنبه ۴ آبان پس از اعلام وصول نامه معرفی محمود نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم، اعلام کرد که جلسه رأی اعتماد وی، روز چهارشنبه ۷ آبان برگزار می‌شود.

محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم نیز «برخوردهای» صورت گرفته با گزارش این وزارتخانه درباره ۳ هزار و ۷۷۲ بورسیه «بدون آزمون» و «خلاف قانون» در دولت قبل را «سیاسی» خواند و گفت که پرونده دانشجویان بورسیه بسته شده‌است اما پرونده مسئولان و افراد متخلف باز است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، هنگام قرائت نامه معرفی وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی مجلس برخی از نمایندگان منتقد دولت، با گفتن کلمه «دو-دو» که به معنای رای مخالف در مجلس است، نسبت به معرفی آقای نیلی احمدآبادی برای وزارت علوم اعتراض کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۳۰ مهر محمود نیلی احمدآبادی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد.

محمود نیلی احمدآبادی ۵۸ سال دارد و پیش از این سمت‌هایی چون سرپرست دانشگاه تهران، معاون فنی و پژوهشی نیروی هوایی سپاه پاسداران و مدیر بخش مهندسی جهاد دانشگاهی دانشگاه شیراز را عهده‌دار بوده‌است.

«نیروهایی که موضع‌گیری شفافی در قبال فتنه ندارند به کار گرفته نمی‌شوند»

براساس گزارش رسانه‌های ایران آقای نیلی احمدآبادی صبح روز یک‌شنبه ۴ آبان در جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت که فراکسیون اکثریت مجلس نامیده می‌شود، ضمن توضیح برنامه‌های خود به پرسش‌های اعضای این فراکسیون پاسخ داده‌است.

ایرج عبدی، دبیر این فراکسیون گفت که درباره حمایت این فراکسیون از آقای نیلی احمدآبادی بنا شده که جلسه دیگری با حضور وی برگزار شود.

آقای عبدی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس تصریح کرد: «وزیر پیشنهادی ضمن ارائه رزومه کاری خود به نمایندگان عنوان کرد نیروهایی که موضع‌گیری شفافی در قبال فتنه ندارند، قطعا در دوره وزارت بنده به کار گرفته نمی‌شوند.»

نمایندگان اصول‌گرای مجلس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «فتنه» نام می‌برند.

اعلام وصول نامه معرفی وزیر پیشنهادی علوم، دو روز پس از ارائه گزارش این وزاتخانه درباره ۳ هزار و ۷۷۲ بورسیه «بدون آزمون» و «خلاف قانون» در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ انجام شده‌است.

رئیس مجلس در جلسه علنی روز یک‌شنبه از اقدام وزارت علوم در ارائه گزارش تخلفات در بورسیه‌ها تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا علی لاریجانی گفت: «تعجب‌آور است در موضوعی که هم دولت و هم مجلس مصمم به پیگیری آن هستند به ناروا به گونه‌ای حرف زده می‌شود که مجلس با پیگیری موضوع مخالف است.»

روز شنبه برخی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌هایی به گزارش وزارت علوم اعتراض کرده بودند.

از جمله محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس و وزیر علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد، وزارت علوم را به «بی‌صداقی» متهم کرده بود.

محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم، روز یک‌شنبه گفت که پرونده دانشجویان بورسیه بسته شده‌است اما پرونده مسئولان و افراد متخلف باز است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای نجفی گفت: «اسامی متخلفین استخراج شده و نامه‌های رسیدگی به پرونده آن‌ها به مراجع قضایی و هیأت‌های انتظامی، دستگاه‌های اجرایی و هیأت علمی ارسال شده‌است.»

وی تصریح کرد: «اکنون لیست بلندی از افرادی که با روابط خاص بورسیه دریافت کرده‌اند در دست من است البته همه متخلف نیستند.»

به گفته آقای نجفی یک مسئول وزارت علوم ۷۵۰ نفر و یک مسئول دیگر ۹۰ نفر را برای بورسیه شدن معرفی کرده‌است.

براساس گزارش وزارت علوم بورسیه این ۳ هزار و ۷۷۲ نفر در زمان وزارت کامران دانشجو، وزیر علوم در دومین دولت محمود احمدی‌نژاد، انجام شده‌است.

بورسیه خارج برای رشته نهج‌البلاغه

سایت فرارو روز ۲۶ شهریور ۹۲ خبر داده بود که سارا دانشجو، دختر کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت دهم، در روزهای پایانی وزارت آقای دانشجو از دانشگاه تربیت مدرس بورسیه دکترا دریافت کرده‌است.

وزارت علوم در اطلاعیه روز جمعه خود بدون ذکر نام نوشته بود که «یک مدیر آموزش عالی» مشکلات خانوادگی خود را از طریق اعطای بورس «حل و فصل» کرده و «چند نفر در یک خانواده» بورسیه شده‌اند.

سرپرست وزارت علوم همچنین گفت که تمام متقاضیان بورسیه‌های خارج در سال جاری در آزمون دکترای داخل شرکت کردند و پس از آن ۱۱۵ نفر درخواست بورسیه خارج دادند که این افراد بلااستثنا جزو نفرات اول تا چهارم رشته خود هستند.

آقای نجفی تصریح کرد: «در دوره گذشته برای رشته‌های ادبیات، معارف اسلامی، نهج‌البلاغه بورسیه به خارج صادر شده که بیشتر شبیه به طنز است و پس از آن بورسیه‌های خارج را به داخل تبدیل کردند تا قانون را دور بزنند.»

به گفته وزارت علوم، بورسیه‌های «تبدیل به داخل» در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ برای اعزام به خارج کشور از طریق فراخوان پذیرش شده و بلافاصله «بدون هر گونه اقدامی» در جهت دریافت پذیرش علمی از دانشگاه‌های خارجی، بورس آنها به بورس تحصیلی داخل بدون شرکت در آزمون دکتری تبدیل شده‌است.