وزیر خارجه عراق: ائتلاف بین‌الملل، دیر به جنگ آمد

ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق

ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق در سخنان خود در دهمین کنفرانس امنیتی منامه که توسط مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی با همکاری وزارت امور خارجه بحرین برگزار می‌شود سخنانی در مورد گروه‌های شبه‌نظامی عراقی اظهار کرد.

وزیر امور خارجه عراق گفت: «ائتلاف بین‌الملل دیر به جنگ آمد. این نیروهای نظامی عراقی و مردمی بودند که از سال‌ها پیش، هم با داعش، هم با تروریسم، در حال نبرد بودند.»

او ادامه داد: «من عضو این گروه‌ها نیستم اما از آن‌ها حمایت می‌کنم چرا که در دفاع از عراق شرکت کردند. باید با امانتداری درباره آن‌ها سخن گفت.»

او با اشاره به قرار دادن این گروه‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی توسط برخی کشورها گفت: «قانون در عراق بر ممنوعیت همکاری با گروه‌های تروریستی صراحت دارد. اما برخی از گروه‌ها که در برخی کشورها تروریستی نامیده شده‌اند، دارای زمینه مردمی هستند، در انتخابات شرکت کردند و نماینده در پارلمان دارد. به همین واسطه در دولت نیز حضور دارند.»

او داعش را هم‌اکنون خطر حقیقی در عراق دانست که می‌تواند فردا برای دیگر کشورها خطرآفرین باشد. او گفت که داعش اکنون نماینده تروریسم است و نباید به دنبال دیگر گروه‌ها بود.

وزیر خارجه عراق: «تروریسم در آمریکا آغاز شد»

جعفری با بیان این‌که هنگامی که از عراق سخن می‌گوید، منظور او محلی برای حضور «عمق فرهنگ، عمق قانون، عمق حقوق بشر و حقوق زنان است گفت: «این تاریخ در معرض تهاجم گروه‌های تاریکی قرار گرفته که هم‌اکنون داعش آن‌ها را نمایندگی می‌کند.»

او با اشاره به بحران سوریه گفت: «از ابتدا می‌دانستیم که وضعیت در سوریه به کشورهای همسایه منتقل خواهد شد.»

او افزود: «انتقال تروریسم هنگامی صورت می‌گیرد که زمینه اجتماعی وجود داشته باشد.»

وزیر امور خارجه عراق گفت: «تروریسم در عراق آغاز نشد و در آن متوقف نخواهد شد. اوایل قرن جاری در آمریکا آغاز شد و به مناطق دیگر از افغانستان گذشته تا فیلیپین منتقل شد و سپس به عراق رسید.»

او تاکید کرد: «جنگ علیه تروریسم هم در عراق آغاز نشده و در عراق تمام نخواهد شد.»

او خطر داعش را «جهانی شدن» آن دانست و به وجود شمار زیادی از شهروندان کشورهای مختلف از جمله کشورهای غربی در این گروه اشاره کرد.

«نیاز به کمک هوایی و تسلیحاتی داریم»

وزیر خارجه عراق در ادامه گفت: «داعش دین ندارد، فرقی میان کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد، مسلمان و غیر مسلمان نمی‌گذارد.»

جعفری تاکید کرد: «داعش ربطی به اسلام ندارد، به دینی قائل نیست. ممکن است گروه‌های داعشی با اندیشه‌های گوناگون در مناطق مختلف ظهور کنند، از جمله مسیحی، بودایی و هندو. اما این ادیان ارتباطی با تروریسم ندارند.»

او گفت: «اسلام دین صلح است. با سلام آغاز می‌کند و با سلام تمام.»

او با بیان این‌که احترام به حقوق بشر و حقوق زنان، داعش را متوقف می‌کند، گفت: «باید به طور حقیقی داعش را محکوم کرد. باید در کنار کشورهایی ایستاد که گرفتار این آفت شده‌اند. اکنون زمان اختلاف نیست. ما به دنبال نقاط اشتراک هستیم. داعش جایی را استثنا نمی‌کند. تروریسم به همه جا می‌خواهد برود.»

او با اشاره به اتحاد کشورهای جهان در جنگ جهانی دوم علیه خطر آلمان نازی، بر ضرورت تکرار این تجربه و اتحاد علیه داعش تاکید کرد.

وزیر امور خارجه عراق، روابط کشورش را با همسایگان «حسنه» توصیف کرد و صحبت از وجود اختلاف را نادرست دانست.

او با اشاره به تصرف موصل، دومین شهر بزرگ عراق توسط داعش، تخریب این شهر، قتل عام و آوارگی ساکنان آن و همچنین فروش زنان ایزدی توسط این گروه شبه نظامی، به اقدام‌های دولت جدید عراق به منظور مقابله با این پدیده اشاره کرد و گفت: «آن‌چه دولت انجام داد، تعامل با زیربناها است. ریاست دولت به توافقی ۲۱ بندی پایبند بود که بر پایه آن، دولتی با حضور نمایندگان تمام طیف‌های جامعه تشکیل داد. روابط خود را با دولت اقلیم کردستان نیز بهبود بخشید و تقویت کرد.»

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که عراق نیازمند حمایت نظامی جهانی است. او گفت: «عراق اکنون در داخل به وسیله نیروهای خود با داعش درگیر است. نیروهای ما از ارتش گرفته نا پیشمرگ، در حال جنگ هستند. اما ما نیاز به کمک هوایی و تسلیحاتی داریم.»

او به نیاز عراق به کمک انسانی نیز اشاره کرد و افزود: «از نظر انسانی و پزشکی نیز نیاز به کمک داریم. ما برای بازسازی مناطق تخریب شده به یاری نیاز داریم تا آوارگان به خانه و کاشانه خود بازگردند.»

او گفتمان صلح را، گفتمان دولت جدید عراق معرفی کرد که به گفته او، وحدت کشورش را حفظ کرد.