تحریم‌های اروپا واردات فولاد به ایران را یک‌چهارم کاهش داده‌است

داده‌های «دفتر بین‌المللی آمار فولاد» نشان می‌دهد تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صدور فلزات به ایران که از حدود یک ماه پیش وضع شد باعث شده تا واردات فولاد ایران طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک‌چهارم کاهش پیدا کند.

آمارها نشان می‌دهد که ایران در سال های اخیر سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد وارد کرده‌است اما این رقم برای ۹ ماهه اول سال جاری تنها ۴ میلیون تن بوده‌است.

خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه ۲۱ آبان طی گزارشی که با بررسی داده‌های آماری دفتر یادشده و گفت‌وگو با دست‌اندرکاران صنایع ایران تهیه کرده است از کمبود شدید فولاد و دیگر فلزات صنعتی در ایران خبر می‌دهد.

بنا بر این گزارش، این کمبود، توقف بسیاری از پروژه‌های ساخت‌وساز، تضعیف بسیاری از صنایع، و افزایش شدید قیمت فولاد و دیگر فلزات را در ایران به دنبال داشته‌است.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز بیست و چهارم مهر در کنار تحریم بخش گاز ایران، صدور فلزاتی که می‌تواند در صنایع ایران به‌ویژه صنایع موشکی استفاده شود، از جمله گرافیت برای صنعت فولادسازی را از اروپا به ایران ممنوع کردند.

دولت ایران نیز که با کاهش فولاد در بازار داخلی روبه‌رو شده هم‌اینک صدور این محصول به خارج از کشور را ممنوع اعلام کرده‌است.

در همین حال مارک دوبوویتز از «بنیاد دفاع از نظام‌های دموکراتیک» مستقر در واشینگتن که از مشاوران دولت اوباما است روز یک‌شنبه به رویترز گفت تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران که هم‌اینک در دست بررسی است ممکن است بخش فولاد ایران را به‌زودی با مشکلات بیشتری روبه‌رو کند.

به گفته وی، ممنوع کردن صادرات فولاد ایران از سوی دولت جمهوری اسلامی نشان‌دهنده آسیب‌پذیری اقتصاد ایران است و هم‌چنین از این حکایت دارد که حکومت ایران خود را برای رویارویی با بحران‌هایی درازمدت آماده می‌کند.

مسئولان ایرانی طی ماه گذشته بارها از وضعیت بحرانی بازار فولاد خبر داده‌اند و در همین زمینه حمیدرضا طاهری‌زاده، نایب رییس انجمن فولاد ایران روز دهم مهرماه با اعلام اینکه کارخانه‌های فولاد از مردادماه تاکنون ارزی دریافت نکرده‌اند به خبرگزاری فارس گفت که اتاق مبادلات ارزی نمی‌تواند ارز مورد نیاز کارخانه‌های فولاد را تامین کند.

یک هفته پس از او، ایرج رهبر، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران، به خبرگزاری مهر گفت که «در هفته‌های گذشته، قیمت فولاد در ایران ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌است.»

وی افزود که «افزایش قیمت فولاد و سیمان، قیمت تمام شده مسکن را افزایش می‌دهد و تا زمانی که بازار به ثبات نرسد، رکود در بازار مسکن ادامه خواهد یافت.»

خبرهای دیگری که طی ماه‌های اخیر مخابره شده حاکی از اخراج بیش از ۱۵۰ كارگر کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس و پرداخت نشدن «حقوق ۸۰ هزار بازنشسته صنعت فولاد ايران» است.