ایران از آشتی فتح و حماس استقبال کرد

وزارت امور خارجه ایران از توافق آشتی میان گروه‌های فلسطینی فتح و حماس استقبال کرده اما درباره تشکیل دولت وحدت ملی توسط فلسطینی‌ها اظهارنظر نکرده است.

به گزارش یکشنبه هفتم اردیبهشت سایت وزارت خارجه ایران، مرضیه افخم، سخنگوی این وزارتخانه، گفته که «جمهوری اسلامی ایران از همبستگی گروه‌های فلسطینی در برابر رژیم صهیونیستی و هرگونه آشتی ملی که وحدت فلسطینی را به دنبال داشته و اتخاذ تصمیم در چارچوب تحقق آرمان‌های ارزشمند این ملت در مقابله با زیاده‌خواهی‌ها و تجاوزات رژیم اشغالگر قدس باشد، استقبال می‌کند.»

خانم افخم اما موضع ایران درباره بخش دیگر توافق میان گروه‌های فلسطینی برای تشکیل دولت وحدت ملی را اعلام نکرده است.

این در حالی است که محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين و رهبر جنبش فتح، گفته که دولت وحدت ملی، اسرائيل را «به رسميت خواهد شناخت.»

جمهوری اسلامی ایران پس از تشکیل در سال ۱۳۵۷ تاکنون تاکید کرده که هرگز کشور مستقلی به نام اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.

رهبران و مسئولان ایران، اغلب از اسرائیل با نام‌هایی مانند «رژیم صهیونیستی» یا «رژیم اشغالگر قدس» نام می‌برند.

سازمان آزادیبخش فلسطين (فتح) و گروه حماس، پس از هفت سال تنش و دشمنی، چهارشنبه سوم ارديبهشت، دستيابی به يک پيمان هفت ماده‌ای برای آشتی ملی را اعلام کردند.

رهبران حماس در نوار غزه و سازمان آزادیبخش فلسطین در کرانه باختری رود اردن، اعلام کرده‌اند که ظرف پنج هفته آینده دولت وحدت ملی را به ریاست محمود عباس تشکیل خواهند داد.

این توافق به دنبال گفت‌و‌گوی نمایندگان دو گروه در نوار غزه صورت گرفت و در خلال آن طرفین در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در سراسر سرزمین‌های فلسطینی مذاکره کردند.

فتح و حماس در سال ۱۳۸۶ و به دنبال بروز اختلاف‌های گسترده٬ میان آنها از یکدیگر فاصله گرفتند. این دو گروه فلسطینی در سال‌های گذشته چندین بار از تشکیل دولت واحد سخن به میان آوردند اما این تصمیم هیچگاه اجرایی نشد.

ایالات متحده آمریکا گفته که از این توافقنامه دلسرد شده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز با بیان اینکه محمود عباس «باید بين صلح با اسرائيل و حماس يکی را برگزيند»، دستور توقف مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را صادر کرده است.

این در حالی است که مذاکرات صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در هفته‌های گذشته عملاً به بن‌بست رسیده بود.

استقبال ایران از خبر آشتی دو گروه در حالی است که در فروردین ماه ۹۱ احمد عاصف، یکی از سخنگویان فتح در کرانه باختری رود اردن، گفته‌بود سران ایران از حماس خواسته‌اند که از آشتی با فتح سر باز زند و «پیمان‌هایی را که با میانجی‌گری مصر به دست آمده زیر پا بگذارد.»

سخنگوی جنبش فتح در آن تاریخ گفته بود که سران ایران به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه حمایت‌شان از حماس «بیش از آن برای ایران اهمیت دارد که بتوانند از آن صرف نظر کنند» و «اگر آشتی ملی فلسطینی عملی شود، ایران نفوذ و اهمیت خود را از دست می‌دهد.»

به گفته او، به دلیل دور شدن سران حماس از حاکمیت سوریه و عدم حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، کمک‌های مالی تهران به حماس به حال تعلیق درآمده بود.