نخست‌وزیر عراق دستور حملات هوایی در حمایت از پیشمرگه‌های کرد را صادر کرد

هواپیمای سوخوی ۲۵ که گفته می‌شود توسط ایران به عراق تحویل داده شده است.

نوری مالکی، نخست وزیر عراق، به نیروی هوایی این کشور دستور داده تا در پشتیبانی از نیروهای پیشمرگه اقلیم خودمختار کردستان عراق به واحدهای نظامی و مواضع خلافت خودخوانده اسلامی حمله کنند.

به گزارش دوشنبه ۱۳ مرداد خبرگزاری فرانسه، قاسم عطا، سخنگوی نخست وزیر عراق، به نیروی هوایی این کشور دستور داده تا در حمایت از پیشمرگه‌های کرد که در شمال این کشور با نیروهای خلافت خودخوانده اسلامی درگیر شده‌اند، وارد عمل شود.

نیروی هوایی عراق در جریان حمله آمریکا و متحدانش به این کشور در سال ۲۰۰۳ تقریبا به طور کامل نابود شد.

اما این کشور در ماه‌های اخیر توانسته یک فروند هواپیمای اف۱۶ از آمریکا، چند فروند هواپیمای سوخوی از روسیه و بنا بر گزارش‌ها حدود شش فروند هواپیمای سوخوی دیگر از ایران تحویل بگیرد و امیدوار است که بتواند با آن‌ها مانع پیشروی نیروهای خلافت خودخوانده اسلامی شود.

دستور جدید نخست وزیر عراق در حالی صادر شده که روابط میان دولت شیعه مذهب عراق با اقلیم خودمختار کردستان این کشور در ماه‌های اخیر، متشنج بوده است.

کردهای عراق اغلب از عملکرد دولت نوری مالکی به شدت ناراضی و خواهان کناره‌گیری او از قدرت‌اند.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق هم اعلام کرده که به زودی طرح برگزاری همه پرسی درباره استقلال این اقلیم از عراق را اجرایی می‌کند.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد در اقلیم کردستان عراق گزارش داده که پیشمرگه‌های کرد در حال برنامه‌ریزی برای اجرای یک ضدحمله وسیع علیه نیروهای خلافت خودخوانده اسلامی‌اند.

هدف از این ضدحمله، بازپس‌گیری مناطقی در شمال عراق اعلام شده که در روزهای گذشته توسط نیروهای افراطی خلافت خودخوانده اسلامی تصرف شده‌اند.

سنی‌های تندرو که به بی‌رحمی علیه مخالفانشان مشهور شده و تا پیش از این به نام داعش شناخته می‌شدند، در ماه‌های اخیر بخش‌های وسیعی از خاک عراق و سوریه را تصرف و اعلام کرده‌اند که «خلافت اسلامی» را در این مناطق برپا کرده‌اند.