آمریکا: مصدومیت جان کری روند مذاکرات اتمی با ایران را کند نمی‌کند

وزیر امور خارجه آمریکا در حال دوچرخه‌سواری دچار حادثه شد و پایش شکست.

وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که انتظار می‌رود جان کری، وزير امور خارجه ايالات متحده، تا پايان ماه ژوئن يعنی زمان پايان ضرب‌الاجل گفت‌وگوهای هسته‌ای، با تيم مذاکره‌کننده ايران ديدار و گفت‌وگو کند.

اين خبر به دنبال شکستگی پای آقای کری در حادثه دوچرخه‌سواری در فرانسه و انتقال او به آمريکا برای بستری شدن در بيمارستان اعلام شده است.

خبرگزاری رويترز روز دوشنبه ۱۱ خرداد به نقل از جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد گزارش داد که دولت آمريکا عليرغم حادثه رخ داده برای وزير امور خارجه اين کشور، همچنان مطمئن است که می‌تواند به گفت‌وگوهای هسته‌ای با ايران ادامه دهد.

آقای ارنست افزوده که اگرچه دقيقا مشخص نيست توانايی وزير امور خارجه آمريکا برای مشارکت در مذاکرات هسته‌ای در هفته‌های پيش رو چه قدر خواهد بود اما جان کری همچنان «نقش کليدی» خود را در اين مذاکرات حفظ خواهد کرد.

آخرین گفت‌وگوهای وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در ژنو سوییس

اين در حالی است که ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفته که آقای کری «دقيقا مانند قبل از تصادف، متعهد به پيشبرد مذاکرات» است.

ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان، پايان ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ يعنی ۱۰ تيرماه سال ۱۳۹۴ را به عنوان ضرب‌الاجل خود برای رسيدن به توافقی جامع و نهايی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تعيين کرده‌اند.

قدرت‌های جهانی و ايران در هفته‌های اخير درگير تلاش برای رفع اختلافات خود درباره بازرسی از تاسيسات نظامی مشکوک ايران، مصاحبه با دست‌اندرکاران برنامه اتمی جمهوری اسلامی و نحوه و زمان بندی رفع تحريم‌ها عليه ايران بوده‌اند.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، آخرين بار، شنبه نهم خرداد، با محمدجواد ظريف، همتای ايرانی خود در ژنو سوييس و با هدف رفع اختلافات باقی‌مانده ديدار کرد.

آقای کری يک روز بعد و در حالی که در فرانسه در حال دوچرخه‌سواری بود، دچار حادثه شد و به بيمارستان منتقل گردید.