ائتلاف تحت رهبری آمریکا: روسیه فقط به داعش حمله کند، نه گروه‌های میانه‌رو

یک هواپیمای جنگی روسیه در سوریه

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا و ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا از روسیه خواسته‌اند تا حملات خود در سوریه را تنها بر گروه حکومت اسلامی یا داعش متمرکز کند و از هدف قرار دادن دیگر گروه‌های مخالف بشار اسد بپرهیزد.

به گزارش روز جمعه، ۱۰ مهر، خبرگزاری آسوشیتدپرس، این خواسته علاوه بر ترکیه، به امضای آمریکا، آلمان، فرانسه، عربستان سعودی، قطر و بریتانیا نیز رسیده است.

در این خواسته تصریح شده است که اقدامات نظامی روسیه در سوریه تنها به «گسترش افراط‌گرایی و تندروی» منجر خواهد شد.

متن این بیانیه که توسط وزارت امور خارجه ترکیه منتشر شده، توسط وزارت امور خارجه فرانسه نیز تایید شده است.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داده که احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه، روسیه را متهم کرده که عملیات خود را نه علیه گروه حکومت اسلامی، بلکه علیه مخالفان «میانه‌رو»ی بشار اسد انجام می‌دهد.

ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا که ماه‌هاست مواضع و نیروهای داعش در سوریه را هدف قرار می‌دهد، نگران است که ورود روسیه به عرصه جنگ سوریه، بیشتر به تقویت بشار اسد منجر شود، نه تضعیف گروه‌هایی مانند حکومت اسلامی.

این در حالی است که سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پس از دیدارهای اخیرش با جان کری، همتای آمریکایی خود، گفته بود که حملات روسیه در سوریه تنها علیه گروه‌هایی مانند داعش و متحدان القاعده است.

آقای لاوروف افزوده بود که مسکو نه تنها به گروه‌هایی مانند ارتش آزاد سوریه - که مورد حمایت دولت‌های مخالف بشار اسد است – حمله نمی‌کند، بلکه معتقد است که این گروه باید بخشی از راه حل سیاسی بحران سوریه باشد.

اما ریاض حداد، سفیر سوریه در روسیه، در سخنانی متضاد با سخنان سرگی لاوروف، گفت که حملات هوایی ارتش روسیه در سوریه با هدف از بین بردن «همه گروه‌های شورشی» انجام می‌شود.

نخست وزیر ترکیه نیز گفت که ارتش آزاد سوریه به عنوان مخالفان مسلح میانه‌روی بشار اسد، هدف حملات روسیه قرار گرفته است.

پس از آغاز نخستین دور حملات هوایی روسیه در سوریه، آمریکا و سازمان پیمان آتلانیتک شمالی (ناتو) ابراز نگرانی کردند که هدف از این حملات بر خلاف ادعای روسیه نه گروه حکومت اسلامی و القاعده، بلکه شورشیان میانه‌روی مخالف بشار اسد بوده‌ است.