حسن روحانی: به بمب اتم نیاز نداریم

حسن روحانی در جریان سفر استانی خود به اصفهان اعلام کرد ایران به بمب اتم نیازی ندارد.

آقای روحانی که روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه در اصفهان سخن می‌گفت، با اشاره به این‌که «می‌گویند ما نمی‌خواهیم ایران بمب اتم بسازد»، اعلام کرد: «شما که بمب اتم ساختید چه کاری کردید و آیا توانستید برای خود امنیت درست کنید؟ ما نیاز به بمب اتم نداریم.»

غرب ایران را متهم می کند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. تهران همواره این اتهام را رد کرده و برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می خواند.

رئیس جمهور ایران در ادامه سخنانش،‌ گفت: «ما ملتی بزرگ و جوانانی عزیز داریم که با همه‌ فشارها و تحریم‌ها ماهواره‌ جدید به فضا پرتاب کرد.»

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که ماهواره‌ای به نام «فجر» را به فضا پرتاب کرده است. این اتفاق اما واکنش آمریکا را به دنبال داشت که برنامه موشکی ایران را «نگران‌کننده» و «تهدیدی برای منطقه» می‌داند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در این مورد گفت «جامعه بین‌الملل یک رشته قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسانده که بر فعالیت‌های حساس مربوط به اشاعه جنگ‌افزار هسته‌ای در ایران تمرکز دارد.»

بخش دیگری از سخنرانی رئیس دولت یازدهم ایران، به انتقاد از آمریکا اختصاص داشت. او با اشاره به این‌که دولت آمریکا نتوانسته مسئله درمان را حل و فصل کند، اعلام کرد: «شما نتوانستید همه‌ مردم خودتان را زیر پوشش بیمه قرار دهید و فقط شعار دادید اما ملت ایران و دولت خادم مردم، تمام ملت را زیر پوشش بیمه درمانی قرار داد.»

به گفته آقای روحانی، «دولت یازدهم به نمایندگی از این ملت» کاری کرده است که «۳۸ درصدی که مردم ایران برای درمان در بیمارستان‌های دولتی پرداخت می‌کردند، امروز به طور متوسط فقط ۴ درصد پرداخت می‌کنند.»

دولت ایران طرح بیمه سلامت را از اوایل سال جاری به مرحله اجرا درآورده است که هدف از آن پوشش خدمات درمانی برای تمام شهروندان ایران است که تحت هیچ پوشش بیمه‌ای قرار ندارند.

اما از سوی دیگر حسن روحانی روزگذشته ۱۴ بهمن، در پايان جلسه سران قوای سه گانه جمهوری اسلامی، درباره پرونده هسته‌ای ایران و مذاکره با شش قدرت جهانی اعلام کرد که «تيم مذاکره‌کننده ایران، مورد تائيد همه مسوولان عالی نظام است و رهبر انقلاب نيز چندين بار اين تيم را مورد تفقد قرار داده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنانش درباره پرونده هسته‌ای گفت که «در برخی موارد فاصله‌ها و اختلاف‌نظرها کمتر شده است.»

آقای روحانی در حالی از کم شدن اختلاف‌نظرها سخن گفته است که آسوشیتدپرس نیز از قول دیپلمات‌های آگاه گزارش می‌کند که ایران و آمریکا در حال رسیدن به توافقی‌اند که به ایران اجازه می‌دهد، بخش گسترده‌ای از فن‌آوری غنی‌سازی خود را حفظ کند، اما ظرفیت تولید احتمالی سلاح هسته‌ای‌اش را کاهش دهد.

به گفته این دیپلمات‌ها، بر طبق پیشنهاد مطرح شده، قالب بندی سانتریفیوژهای ایران به نحوی تغییر خواهد کرد که میزان غنی سازی آن‌ها کاهش یابد.

در همین رابطه، یکی از دیپلمات‌ها گفته است که توافق با ایران «می‌تواند شامل محدودیت‌ها نیز باشد تا از تحت کنترل ماندن برنامه هسته ای تهران اطمینان حاصل شود.»

در ادامه گزارش آسوشیتدپرس آمده است که «ایران متعهد می شود بیشتر مقدار اورانیوم غنی شده تولیدی خود را به خارج منتقل سازد تا از این طریق میزان مورد نیاز این کشور برای تولید بمب کاهش یابد.»