«عدم رضایت» ایران از واکنش فرانسه درباره گروه مجاهدین خلق

«یک مقام آگاه» ناشناس در وزارت خارجه جمهوری اسلامی از واکنش فرانسه درباره مجاهدین خلق ابراز عدم رضایت کرد و «خشن» و «فرقه‌گرایانه» خوانده شدن گروه مجاهدین خلق از سوی وزارت خارجه فرانسه را ناکافی دانست.

اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه ایران روز پنج‌شنبه، ۲۴ تیر، به نقل از «یک مقام آگاه» در وزارت خارجه که نامش اعلام نشد اعلام کرد که «تروریست و خشونت‌طلب خواندن» گروه مجاهدین خلق از سوی وزارت خارجه فرانسه و «اشاره به رفتار فرقه‌گرایانه آنها به تنهایی کافی نیست».

برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا بپیوندید

وی اضافه کرد: «این موضع فرانسه در حالی است که در سال‌های اخیر همواره فرانسوی‌ها خود را یکی از قربانیان اروپایی اقدامات تروریستی گروه‌های تکفیری مورد حمایت برخی کشورهای مرتجع و پدران و حامیان القاعده و داعش می‌دانند و بر مقابله با تروریسم و گروه‌های افراطی تاکید کرده‌اند.»

بر اساس گزارش‌ها، رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز چهارشنبه، ۲۳ تیر، اعلام کرده بود که دولت فرانسه «هیچ گونه تماسی با مجاهدین خلق ندارد».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، وجه «خشن و غیردموکراتیک» این سازمان واکنش چندین سازمان فعال در زمینه حقوق بشر را به دنبال داشته که از این سازمان خواسته‌اند از «روش‌های فرقه‌ای و خشونت‌بار» خود دست بردارد.

موضع وزارت خارجه فرانسه در ادامه واکنش‌ها به نشست گروه «شورای ملی مقاومت» منتشر می‌شود که سازمان مجاهدین خلق هسته اصلی آن است.

تازه‌ترین نشست این شورا در روز ۱۹ تیر با حضور برخی سیاستمداران پیشین جهان از جمله مقام‌های پیشین فرانسه، اسپانیا و آمریکا و نیز چند مقام پیشین عربی در پاریس برگزار شد.

وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۲۲ تیرماه، سفیر فرانسه در تهران را احضار و «اعتراض شدید» جمهوری اسلامی به برگزاری این تجمع را به وی ابلاغ کرد.

همچنین به دنبال حضور تعدادى از نمایندگان مجلس مصر در این نشست، وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه، ۲۳ تیرماه، اعلام کرد که سرپرست دفتر حفاظت منافع مصر در تهران را احضار کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین پیشتر به دلیل سخنرانی ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی، در نشست در پاریس، به شدت به ریاض اعتراض کرده و آن را نشانه «مشارکت» حکومت این کشور در اقدامات به گفته آنان «تروریستی» این گروه دانسته بودند.

با این حال برخی از گروه‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی این اقدامات را کافی ندانسته‌اند و از جمله روزنامه کیهان در شماره روز سه‌شنبه خود «اخراج سفیر فرانسه و قطع روابط اقتصادی» را «حداقل» اقدامی دانست که دولت ایران باید انجام دهد.

در همین حال معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران از تجمع «خودجوش» حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر در مقابل سفارت فرانسه در خیابان نوفل لوشاتو در تهران در شامگاه پنج‌شنبه خبر داد.

محسن همدانی، این مقام استانداری، گفت که «با توجه به همزمانی این تجمع غیرقانونی با برگزاری روز ملی فرانسه در سفارت، تجمع‌کنندگان با هدایت پلیس دیپلماتیک حاضر در محل متفرق شدند».

وی تاکید کرد که این تجمع «بدون کمترین درگیری با تعامل پلیس و این افراد» پایان یافت.

عصر روز پنج‌شنبه جشن روز ملی فرانسه در سفارت این کشور در تهران برگزار شد.