«حمله هوایی تازه» اسرائیل در حومه پایتخت سوریه

رسانه‌های عربی بامداد چهارشنبه، دوم فروردین ۹۶، از چند حمله تازه اسرائیل در خاک سوریه خبر دادند. ارتش اسرائیل و منابع رسمی سوریه در برابر این گزارش‌ها فعلا سکوت کرده اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های عربی از جمله وب‌سایت القدس با استناد به منابع معارضین سوری، جنگنده های اسرائیل در اولین ساعت بامداد چهارشنبه هدف‌هایی را در ارتفاعات «قاسیون» در حومه شمال غرب دمشق، پایتخت سوریه، بمباران کردند.

طبق این گزارش‌ها، مواضع و رادارهای پدافند هوایی ارتش سوریه در شمار هدف‌هایی بود که اسرائیل به آنها حمله کرد.

در یکی از گزارش‌ها آمده است که مردم محل از صدای شدید انفجارها خبر داده اند.

تنها ساعاتی پیش از آن، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه، اول فروردین، گفت که «اسرائیل هر زمان که لازم بداند به حمله در سوریه ادامه خواهد داد».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

اسرائیل بامداد جمعه گذشته، ۲۷ اسفند، به یک پایگاه نظامی در مسیر تدمر در شرق استان حمص سوریه حمله کرد و برای نخستین بار در ۴۴ سال گذشته، پدافند هوایی سوریه به سوی جنگنده های اسرائیلی شلیک کرد.

پس از آن سوریه تایید کرد که اسرائیل بعد از حمله روز جمعه نیز با حمله پهپادی در روز یک‌شنبه، ۲۹ اسفند، یک افسر ارشد نیروهای دفاع ملی سوریه را در حال حرکت در خودرویش در جنوب قنیطره، هدف قرار داده و کشته است.

یک روز بعد اسرائیل در روز دوشنبه، ۳۰ اسفند، تایید کرد که یکی از «کوچک‌ترین پهپادهای تهاجمی» خود را بر اثر «خطای انسانی» در سوریه از دست داده است.

بشار جعفری سفیر سوریه در سازمان ملل روز یک‌شنبه گفته بود که اقدام روز جمعه پدافند هوایی سوریه، اسرائیل را وادار می کند تا در تکرار حملات مشابه «هزار بار بیشتر تامل کند».

اما آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل در همان روز تهدید کرد که اگر سوریه «یک بار دیگر جنگنده های اسرائیلی را به خطر بیندازد، اسرائیل پدافند هوایی سوریه را منهدم می‌کند».

بنیامین نتانیاهو که در سفر رسمی به چین به سر می‌برد، سه‌شنبه شب در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیلی، تکذیب کرد که روسیه از اسرائیل خواسته است حملات هوایی در سوریه را متوقف کند.

آقای نتانیاهو افزود: «تفاهم های اسرائیل و روسیه در مورد سوریه تغییری نکرده و به قوت خود باقی است.»

نخست وزیر اسرائیل دو هفته پیش در پی دیدار با ولادیمیر پوتین در مسکو گفت، در مخالفت با دائمی شدن حضور نظامی ایران و «اذناب ایران» در سوریه با رئیس جمهوری روسیه گفت‌وگو کرده است.

او سپس تاکید کرد که «طبق تجربیات گذشته می دانیم که پوتین حرف های ما را درک می کند».

منظور نتانیاهو از «اذناب ایران»، سازمان شیعی حزب الله، هم‌پیمان مهم جمهوری اسلامی ایران است که شبه نظامیان آن در چند سال گذشته با حضور در سوریه برای کمک به حکومت بشار اسد جنگیده اند.

به گفته نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، در حمله ۲۷ اسفند، جنگ افزار ارسالی از سوی ایران برای حزب الله در خاک سوریه هدف اسرائیل قرار گرفت.

به گفته نتانیاهو و لیبرمن، جنگ‌افزاری که بتواند «قواعد بازی» را در میدان جنگ تغییر دهد نباید به دست حزب الله برسد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه نوشته بود که اسرائیل هر گونه تلاش ایران برای نزدیک شدن به مرز جولان را خنثی می کند، حتی اگر به قیمت ایجاد تنش در مناسبات اسرائیل با روسیه تمام شود.

در همین زمینه پیشتر وزارت خارجه روسیه احضار گاری کورن سفیر اسرائیل در مسکو برای گرفتن توضیح در مورد حمله روز جمعه اسرائیل به پایگاه نظامی سوریه را تایید کرده بود.

حزب الله و ایران هنوز به حملات اخیر اسرائیل در سوریه واکنش نشان نداده اند.

اما بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، روز دوشنبه، ۳۰ اسفند پس از دیدار با هیئت مشترک اعزامی روسیه - اتحادیه اروپا در دمشق در مصاحبه با رسانه‌های روسی گفت، نقش روسیه در جلوگیری از بحران میان سوریه و اسرائیل مهم است.

آقای اسد در پاسخ به این پرسش که واکنش سوریه به تهدید اسرائیل برای نابودی پدافند هوایی سوریه در صورت تهدید جنگنده های اسرائیلی در زمان حمله آنها به سوریه چیست، گفت «امیدواریم روسیه مانع از تکرار حملات اسرائیل شود».