بزرگ‌ترین رزمایش پشت جبهه اسرائیل آغاز شد

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در دیدار از واحدی از ارتش اسرائیل در جریان رزمایش اخیر

اسرائیل از روز یکشنبه رزمایش پشت جبهه خود را که بزرگ‌ترین رزمایش این کشور در ۶۱ سال اخیر است برای مقابله با جنگ منطقه‌ای احتمالی آغاز کرد.

در این رزمایش پنج‌روزه که «نقطه عطف ۳» نام دارد افسرانی از چندین کشور برای نظارت به اسرائیل دعوت شده‌اند.

بر اساس سناریوی این رزمایش، اسرائیل خود را برای جنگی منطقه‌ای در حالتی آماده می‌کند که به طور همزمان مورد حمله موشکی ایران و سوریه و حملات راکتی از لبنان و غزه قرار گیرد و در عین حال با قیام مسلحانه فلسطینی‌ها در سرزمین‌های عربی و ناآرامی از سوی اعراب اسرائیلی و عملیات تروریستی انتحاری روبه‌رو شود.

این رزمایش پشت جبهه در حالی انجام می‌شود که تنش میان اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران بر سر فعالیت اتمی ایران همچنان ادامه دارد و مقامات اسرائیل بارها گفته‌اند که «در قبال ایران همه گزینه‌ها باید روی میز بماند».

در حالی که ایران تاکید دارد فعالیت‌های هسته‌ای این کشور با هدف ارتقای توان تولید برق انجام می‌شود، سران اسرائیل تهدید از سوی ایران را «بزرگ‌ترین خطر علیه موجودیت اسرائیل» در ۶۱ سال اخیر می‌دانند.

نیروی هوائی اسرائیل نیز دو هفته پیش یک رزمایش هوایی سه‌روزه را برگزارکرد که به گزارش رسانه‌های این کشور تمرینی بود برای حمله به تاسیسات اتمی ایران با هدف «فلج کردن فوری همه امکانات حیاتی نظامی این کشور.»

تاکنون حزب‌الله لبنان شدیدترین واکنش را به رزمایش اسرائیل نشان داده است. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، هفته گذشته در نطق‌هایی با بررسی اهداف احتمالی اسرائیل گفت اسرائیل ممکن است به کاری «ابلهانه» دست بزند.

حزب‌الله اعلام کرده است که در طول رزمایش اسرائیل تمام نیروهای خود را به حال آماده‌باش درمی‌آورد.

دولت لبنان نیز از سازمان ملل در مورد اهداف این رزمایش جدید اسرائیل پرسش کرده است.

شاخه نظامی حماس نیز اعلام کرده است که «رزمایش اسرائیل زدن سیلی به کشورهای عربی است که درصدد رسیدن به صلح با اسرائیل هستند».

شاخه نظامی حماس اعلام کرده است که «رزمایش اسرائیل زدن سیلی به کشورهای عربی است که درصدد رسیدن به صلح با اسرائیل هستند».
گرچه اسرائیل تنها با مصر و اردن پیمان صلح دارد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هفته گذشته در پیامی برای رهبران تمام کشورهای عرب و مسلمان خاورمیانه نوشت:‌ «از رزمایش اسرائیل نگران نباشید، زیرا سخن از آمادگی در سطح تدافعی است، نه تهاجمی.»

روز یک‌شنبه نیز آقای نتانیاهو در نشست هفتگی کابینه خود گفت این رزمایش نشان می‌دهد که «زندگی مردم اسرائیل همواره با خطرات موشکی و راکتی روبه‌روست و آمادگی کشور برای دفاع از شهروندانش این خطر را دور می‌کند».

در رزمایشی که به‌تازگی آغاز شده است، همه شهروندان، کارمندان ادارات، دانش‌آموزان و مراکز خدمات درمانی و اورژانس باید رفتن سریع به پناهگاه‌ها و اماکن امن را تمرین کنند. همچنین در بیش از ۲۵۰ شورای محلی شهرها و شهرک‌های اسرائیل برای تمرین رسیدگی به نیازهای اضطراری مردم «اتاق بحران» برپا شده است.

در شهر تل‌آویو نیز دو بار تمرین گریز همگانی به سوی پناهگاه‌ها انجام خواهد گرفت. تل‌آویو، بزرگ‌ترین شهر اسرائیل، بلندترین برج‌های مسکونی و تجاری این کشور را در خود جای داده و این احتمال که موشک‌های دوربرد این ساختمان‌ها را هدف قرار دهند سال‌ها مایه نگرانی تشکیلات دفاعی اسرائیل بوده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند که پشت جبهه این کشور دچار کمبودهای شدید است و پناهگاه‌ها در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی وضع حقارت‌باری دارند.