اسد، حاکمی که طبع طنز ندارد

یکی از آثار علی فرزات

وزارت امورخارجه آمريکا اعلام کرد که کاريکاتوريست سياسی معروف و محبوب سوريه علی فرزات توسط افراد ناشناس ربوده شده و مورد شکنجه قرار گرفته و پيکر نيمه جان او را در جاده ای نزديک دمشق انداخته اند.
گفته می شود اين رويداد اندکی پس از آن رخ داد که فرزات کاريکاتوری از بشار اسد کشيد که در آن رييس حکومت سوريه از سوار شدن به وسيله ای که معمر قذافی سوار آن شده جا می ماند.

علی فرزات در بیمارستان
افراد ناشناس دستهای فرزات را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده ا ند و يکی از آنها را شکسته اند. ويکتوريا نولند سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در اعلاميه رسمی دولت گفته است که اين نشان می دهد که آنها می خواستند به اين وسيله پيامی به اين کاريکاتوريست بدهند که دست از کشيدن کاريکاتور بردارد.

در اين اعلاميه همچنين از ۵ فعال و کنشگر ميانه رو که به دليل مخالفت با رژيم اسد به زندان افتاده اند نام برده شده است. در بيانيه آمده است:«رژيم اسد که وعده های توخالی مبنی بر گفت و گو با مردم سوريه می دهد، همچنان به سرکوب وحشيانه عليه مردم و خواسته های مسالمت جويانه آنها در راستای حقوق شهروندی و آزادی بيان ادامه می دهد. ما از حکومت اسد می خواهيم که فورا به اين حکومت ترس و شکنجه همراه زندان و کشتار پايان دهد.»
به نوشته راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، پيکر زخمی اين کاريکاتوريست ۶۰ ساله را رهگذران پيدا کردند و به بيمارستان منتقل کردند. عکسی که روز پنجشنبه در روی اينترنت منتشر شده فرزات را با باندپيچی دور دستان و ناحيه صورت و چشم راست نشان می دهد.
به گفته اين بيانيه فرزات محبوب ترين کاريکاتوريست در کشور است و کاريکاتورهای او با قلمی آهنين مصور شده است.
در واکنش به اين رويداد شماری از سوری ها در فيس بوک عکس اين هنرمند را در بيمارستان جايگزين عکس پروفايل خود کردند. فرزات به خاطر مصور کردن هزل آميز چهره هايی مانند صدام حسين که او را تهديد به مرگ کرده بود و نيز قذافی شهرت دارد. آثار او هم در عراق و هم ليبی در دوران زمامداری اين دو ديکتاتور منع شده بود.