سومین کارت زرد برای وزیر صنعت

محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت

نمایندگان مجلس ایران در جلسه علنی روز دوشنبه، ۱۶ آذر، از پاسخ‌های محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت،در مورد عضویت او در هیات مدیره چند شرکت، «همزمان» با سمت وزارت قانع نشدند و برای سومین بار به او کارت زرد دادند.

با این کارت زرد، تعداد کارت های زرد نمایندگان مجلس به وزرای دولت حسن روحانی به ۱۶ عدد رسید.

حمید رسایی، عضو جبهه پایداری در مجلس، در سئوال خود اعلام کرده بود که آقای نعمت‌زاده همزمان با پست وزارت «عضو هیات مدیره ۱۶ شرکت» است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی خواستار برکناری وزیر صنعت، معدن و تجارت، از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، شد و تهدید کرد که در غیر این صورت، «کمترین کار مجلس» استیضاح او است.

آقای نعمت‌زاده در پاسخ به سئوال حمید رسایی گفت که پیش از انتصاب به سمت وزیر صنعت، معدن و تجارت از هیات مدیره ۱۹ شرکت «استعفا» داده است.
با این حال در رای گیری روز دوشنبه، از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در جلسه، ۷۳ نماینده رأی موافق، ۱۰۶ نماینده رأی مخالف و ۱۰ نماینده رأی ممتنع دادند.

پیش از این وزیران ورزش و جوانان، ارشاد، کشور، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کار و رفاه اجتماعی و علوم کارت زرد گرفته‌اند.
این در حالی است که نمایندگان مجلس به وزیران ارشاد، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش دو بار کارت زرد داده‌اند.

آیین‌نامه مجلس ایران بیان می‌کند که اگر تعداد کارت‌های زرد هر وزیری به عدد سه برسد، راه برای استیضاح او باز می‌شود.

در همین حال علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، تاکنون سه کارت زرد از مجلس گرفته و پیش از این هیات رییسه مجلس اعلام کرده بود که آقای طیب‌نیا بر اساس آیین‌نامه مجلس استیضاح خواهد شد.

با این حال این استیضاح هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته است.
حسن روحانی و اعضای دولت او بار‌ها از به گفته آنان تعداد زیاد سوال‌های نمایندگان مجلس از وزیران انتقاد کرده‌اند.