معینی: همچنان آزادی اطلاع رسانی در ايران پايمال می‌شود

  • مهتاب وحیدی راد

رضا معينی، مسئول بخش ايران در گزارشگران بدون مرز

در روزهای اخير نام چند تن از روزنامه نگاران در ايران بار ديگر با احضار، بازداشت و محکوميت گره خورد. افرادی همچون صبا آذرپيک، مرضيه رسولی،‌ ريحانه طباطبايی،‌ ماشاءالله شمس الواعظين و چند تن ديگر.

Your browser doesn’t support HTML5

گفتگوی مهتاب وحیدی راد با رضا معینی از گزارشگران بدون مرز

برخی از نهادها و فعالان حقوق بشری با انتقاد از بازداشت‌های اخير روزنامه نگاران در ايران، اتهامات و احکام صادره برای اين افراد را با حق آزادی بيان مغاير می‌دانند. سازمان گزارشگران بدون مرز يکی از اين نهادها است که طی روزهای اخير از برخورد قضايی با روزنامه نگاران و اتهام‌های وارده به آنها انتقاد کرده است.

رضا معينی، مسئول بخش ايران در گزارشگران بدون مرز در اين باره می‌گويد: «ما در روز ۲۸ خرداد ماه اطلاعيه‌ای به مناسبت يک سال پس از انتخاب حسن روحانی منتشر کرديم که در آن به طور مشخص تاکيد کرده ايم که همچنان آزادی اطلاع رسانی در ايران پايمال می‌شود. اين پايمال شدن آزادی اطلاع‌رسانی همزمان است با تهاجمی که دستگاه قضايی و نهادهای امنيتی در اين رابطه اقدام به اين تهاجم کردند که مشخصات آن در جنگ قدرتی است که در ايران همچنان ادامه دارد. اين نمی‌تواند توجيه‌گر بازداشت‌ها و اقدامات غيرقانونی دستگاه قضايی و نهادهای امنيتی باشد.»

صبا آذرپيک روزنامه نگار شاغل در روزنامه اعتماد و نشريه تجارت فردا که از حدود يک ماه و نيم پيش در بند ۲-الف سپاه نگهداری می‌شود به گفته وکيل مدافعش قرار است سی‌ام تيرماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شود.

محمود عليزاده طباطبايی، وکيل مدافع او روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری ايسنا از صدور کيفرخواست برای صبا آذرپيک خبر داد، به اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام و نشر اکاذيب.

مرضيه رسولی که همکاری با روزنامه‌های شرق و اعتماد را در کارنامه‌اش دارد روزنامه نگار ديگری است که روز سه‌شنبه برای اجرای حکمش به دادسرای اوين احضار شد. دو سال زندان و پنجاه ضربه شلاق حکم اين روزنامه نگار است به اتهام تبليغ عليه نظام و اخلال در نظم عمومی از طريق شرکت در تجمعات.

ريحانه طباطبايی روزنامه نگار ديگری است که روز سی و يکم خردادماه برای اجرای حکم شش ماه زندانش به اتهام تبليغ عليه نظام به دادسرای اوين احضار و در پی آن روانه زندان شد.

ماشاءالله شمس‌الواعظين هم به تازگی در صفحه فيسبوکش نوشته درپرونده‌ای به تبليغ عليه نظام متهم شده و هم اکنون با وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی آزاد است. اين روزنامه نگار می‌گويد مصاديقی که برای اتهامش عنوان شده مصاحبه‌های او، شرکت در کنفرانس‌ها و فعاليتش در فيسبوک است.

رضا معينی اتهام‌های وارده به روزنامه نگاران و فعالان رسانه‌ای در ايران را بی‌اساس و غيرقانونی توصيف می‌کند: «سازمان گزارشگران بدون مرز دستگاه قضايی جمهوری اسلامی را به مستقل نبودن و عملا‌ً به آلت دست و ابزاری در خدمت سرکوب عليه روزنامه نگاران که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات برنامه ريزی می‌شود متهم کرد. در اين اطلاعيه به طور مشخص ما بر چند نکته تاکيد کرده‌‌ايم که همچنان مهم است.

نخست مصونيت از مجازات است. تمام بازداشت‌هايی که در ايران در رابطه با روزنامه نگاران و وب‌نگاران صورت گرفته است،‌ بازداشت‌های غيرقانونی و محاکماتی که صورت گرفته محاکمات ناعادلانه بوده. اين می‌تواند ثابت شود چنانکه در بيش از ۲۰۰ پرونده که سازمان گزارشگران بدون مرز بررسی کرده است، اتهامات واهی و به هيچ عنوان در دادگاهی عادلانه که می‌تواند حتی در قوانين جمهوری اسلامی هم با رعايت حقوق روزنامه نگاران و زندانيان و متهمان باشد ثابت نشده است. اتهاماتی که در هيچ دادگاه صالحه ‌ای حتی دادگاه‌های غيرعادلانه جمهوری اسلامی هم ثابت نشدند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز در جديدترين اطلاعيه خود اعلام کرده که ايران با ۶۴ روزنامه نگار و وب‌نگار زندانی همچنان يکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.