از جنگ ایران و عراق، چه به یاد می‌آورید؟

سی سال از آغاز جنگ ایران و عراق می‌گذرد. یکی از خونبارترین و طولانی‌ترین جنگ‌های سده بیستم، نه مرزهای عراق را گستراند نه آرزوهای انقلابیونی که می‌خواستند به قدس برسند را برآورده کرد.

اما صد‌ها هزار نفر در این جنگ هشت ساله کشته شدند و میلیون‌ها نفر در آن آسیب دیدند، مجروح و ناتوان شدند. شهروندان بسیاری مجبور به ترک محل زندگی خود و مهاجرت به شهرهای دیگر شدند.

جنگی که شهریور ماه سال ۱۳۵۹ با حمله ارتش عراق به ایران آغاز شد، تنها به خطوط مقدم جبهه‌ها محدود نماند و به مناطق وسیعی از ایران کشیده شد. کودکان، جوانان و پیران، زن و مرد، همه به شکلی در این جنگ سهیم بودند، یا شخصا در آن شرکت کردند، یا شاهد بمباران‌های هوایی بودند یا مرگ و مجروح شدن نزدیکان و دوستان و آشنایان خود را دیده‌اند. جنگ وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ایران را نیز زیر و رو کرد، که پیامدهای آن نیز گریبانگر گروه بزرگی از شهروندان شد.

با گذشت سی سال از آغاز این جنگ هنوز آسیب‌های آن -از میدان‌های مین گرفته تا ناتوانان و مجروحانی که باقی مانده‌اند- به جاست و هنوز بسیاری روزها و شب‌های جنگ را به یاد می‌آورند.

این صفحه را باز کرده‌ایم تا از طریق آن بازتاب‌دهنده خاطرات کاربران و شنوندگان رادیو فردا از جنگ هشت‌ساله باشیم. شما هم اگر لحظاتی را به یاد می‌آورید و مایلید دیگران را در خواندن آن سهیم کنید، می‌توانید در بخش نظرهای همین صفحه خاطره‌ها، دیده‌ها و تجربیات خود را بنویسید.