اشتون برای میانجی‌گری، با طرف‌های درگیر در مصر گفت‌وگو می‌کند

این دومین سفر اشتون به مصر از زمان سرنگونی محمد مرسی‌ست

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی در اتحادیه اروپا، دوشنبه هفتم مرداد ماه، برای میانجی‌گری با طرف‌های درگیر در بحران سیاسی اجتماعی در مصر دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

کاترین اشتون قرار است با عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش، عدلی منصور، رئیس دولت انتقالی و مقام‌هایی از حزب آزادی و عدالت که شاخه سیاسی جنبش اخوان‌المسلمین به‌شمار می‌رود دیدار کند.

سفر اشتون به مصر پس از تظاهرات سراسری روز جمعه در مصر صورت می‌گیرد که از یک سو معترضان هوادار محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سرنگون شده آن کشور و از سوی دیگر مخالفان او به خیابان‌ها آمدند.

تظاهرات روز جمعه و ادامه آن در روز شنبه با خشونت‌های مرگباری همراه‌بود که ده‌ها تن در پی آنها کشته شدند؛ خشونت‌هایی که بنا بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها بر اختلافات و شکاف اجتماعی در مصر افزوده است.

کاترین اشتون با بالا گرفتن بحران در این کشور عربی، در روز ۲۶ تیرماه نیز به قاهره رفته و با نمایندگان اخوان‌المسلمین -هواداران مرسی- و نیز اعضای دولت موقت دیدار کرده بود.

در آن زمان اتحادیه اروپا از مقام‌های دولت موقت مصر خواسته بود تا محمد مرسی را آزاد کنند. این درخواست گروهی دیگر از مقام‌های سیاسی و بین‌المللی نیز هست، اما تا کنون بی‌پاسخ مانده است.

سفر امروز اشتون همزمان با فراخوان اخوان‌المسلمین با راهپیمایی به سوی دفتر مرکزی نهاد اطلاعاتی ارتش مصر صورت می‌گیرد.

پیشتر، هم ارتش مصر و هم دولت موقت، به اعضای این گروه معترض هشدار داده بودند که خیابان‌ها را ترک کنند. ارتش مصر نیز از معترضان خواسته است از نزدیک شدن به مراکز نظامی و امنیتی در این کشور خودداری کنند.

این نگرانی وجود دارد که تظاهرات این‌چنینی به خشونت کشیده شود؛ همان‌طور که تا به حال تجمعات مشابه در نزدیکی مراکز امنیتی با درگیری‌های خونباری همراه بوده است.

ارتش مصر در چند مورد درگیری‌ها را به «تروریست‌ها» نسبت داده یا اخوان‌المسلمین را مسبب آن دانسته است. هواداران مرسی نیز انگشت اتهام را به سوی ارتش گرفته‌اند.

هواداران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی از زمان آغاز دور تازه تظاهرات در روز جمعه در خیابان‌های پایتخت مانده‌اند.

طی روزهای گذشته گروهی از مخالفان مرسی نیز دست به انتقاداتی از ارتش و دولت انتقالی زده‌اند؛ جنبش تمرد (شورش) که از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین گردهمایی جوانان مخالف مرسی در مصر به شمار می‌رود، نگرانی خود را از شکل گرفتن شرایطی «شبیه زمان حسنی مبارک» (دیکتاتور پیشین مصر) اعلام کرده است.

«تمردی»‌ها در بیانیه‌ای که روز ششم مرداد ماه صادر کردند، سیاست «ضد تروریستی» جدید دولت انتقالی برای «رصد» فعالیت‌های سیاسی و دینی در مصر را با شرایط زمان مبارک مقایسه کرده‌اند.

این جنبش می‌گوید مخالف مبارزه با تروریسم نیست، ولی این مبارزه نباید در ضدیت با آزادی و حقوق بشر قرار گیرد.