دو نفر در پی عملیات ضد تروریستی در استرالیا دستگیر شدند

بازداشت‌ها بخشی از تحقیقاتی دامنه‌دار توصیف شده است و نه ناشی از تهدید فوری تروریستی

مقام‌های استرالیایی، روز شنبه ۲۰ دی ماه، اعلام کردند دو نفر در پی یک عملیات ضد تروریستی در سیدنی دستگیر شده‌اند؛ این عملیات بخشی از تحقیقاتی دامنه‌دار توصیف شده است که در مورد حامیان پیکارجویان در کشورهایی مانند عراق و سوریه انجام گرفته است.

بازداشت‌ها چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که شهروندی موسوم به «شیخ هارون مونس» پناهنده‌شده از ایران، دست به گروگان‌گیری در کافه لینت سیدنی زد؛ اما پلیس استرالیا می‌گوید ارتباطی با آن ندارد.

گروگان‌گیری ۲۴ آذر ماه، با کشته شدن سه نفر، دو گروگان و خود گروگان‌گیر به پایان رسید.

بازداشت یکی از مظنونین، فردی ۳۳ ساله، در روز جمعه ۱۹ دی ماه، به گفته مقام‌های پلیس، «بخشی از تحقیقاتی بلند مدت است و نتیجه هیچ‌گونه تهدید خاص تروریستی نبوده است».

یک جوان ۲۱ ساله نیز در پی حکم بازداشتی دستگیر شده است که به یافته شدن اسلحه و مهمات غیرقانونی در ماه گذشته باز می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تحقیقات پلیس در مورد مظنونین به حمایت مالی و یا دیگر حمایت‌ها از پیکارجویان خارجی در نبردهایی -از جمله- در عراق و سوریه مربوط می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول آدام هودا، وکیل هر دو فرد بازداشت‌شده، می‌گوید شاهدی مبنی بر ارتباط این افراد با فعالیت‌های تروریستی وجود ندارد.

دولت استرالیا گفته است بیش از ۷۰ شهروند آن کشور در صف پیکارجویان «حکومت اسلامی» مبارزه می‌کنند. دست‌کم ۲۰ نفر از آنها کشته شده‌اند.