مرکل: مذاکره با ترکیه بر سر جزئیات طرح مهاجران آسان نخواهد بود

سران اروپا تلاش می‌کنند تا در ازای اعطای امتیازهای سیاسی و اقتصادی، آنکارا را قانع کنند جزئیات طرح اخراج مهاجران و پناهجویان را بپذیرد.

صدر اعظم آلمان، مذاکرات پیش رو را «سخت» توصیف کرده، بنا بر گزارش‌ها ترکیه نیز خواستار تسریع روند عضویت در اتحادیه اروپا است.

بنا بر گزارش‌ها رهبران اتحادیه اروپا ۲۷ اسفند ماه، میان خودشان برای اتخاذ یک موضع مشترک در مذاکراتی که قرار است با نخست‌وزیر ترکیه انجام دهند، به توافق رسیدند.

احمد داووداغلو از روز ۲۸ اسفند ماه به روند گفت‌وگوها می‌پیوندد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، می‌گوید مذاکرات روز جمعه «خیلی آسان نخواهد بود».

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفته است «ما در مسیر درستی هستیم، اما هنوز به مقصد نرسیده‌ایم». او در جمع خبرنگاران افزوده «ضمانت نمی‌کنم که پایان شادی در انتظارمان باشد».

شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک، نیز گفته است «توافق با ترکیه به معنی دادن یک چک سفید امضا نیست».

خبرگزاری رویترز می‌گوید، اگر سران اتحادیه با ترکیه نیز به توافق برسند، مذاکرات روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد اروپایی‌ها میان خودشان همچنان اختلافاتی دارند: طرح روی میز با قوانین بین‌المللی سازگار است یا اصلا قابل اجرا خواهد بود؟

یک مقام رسمی در آنکارا به همین خبرگزاری گفته است ترکیه همچنان خواستار تسریع مذاکرات بر سر عضویتش در اتحادیه خواهد شد.

طی روزهای گذشته آنگلا مرکل به پارلمان آن کشور گفته بود، مذاکرات عضویت ترکیه، روند معمول خود را طی خواهد کرد و قرار نیست مشمول فوریتی بشود.

مقام ترک که نامش فاش نشده، گفته است «توافقاتی در مورد عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا وجود دارد. ما در بسیاری موارد ضوابط لازم را برآورده کرده‌ایم. در نتیجه فکر می‌کنیم، گام‌های زیادی باقی مانده که همچنان توقع داریم، برداشته شوند».

گزارش‌ها از خود ترکیه حاکی از آن است که آنکارا اقداماتی را برای مقابله با قاچاق انسان از مرزهایش آغاز کرده است.

روزنامه ترکیه‌ای حریت می‌گوید آن کشور از ۱۷ مارس قوانین جدیدی را به اجرا درآورده که در راستای طرح «اقدام علیه قاچاق مهاجران» در شورای اروپا است. بر اساس این طرح به قربانیان قاچاق انسان (پناهجویان یا مهاجران) اقامتی یک ماهه در ترکیه داده می‌شود و سپس در صورتی که مایل به ترک آن کشور نباشند، به اردوگاه‌های تحت مدیریت اداره مدیریت مهاجران فرستاده خواهند شد.

جنگ داخلی سوریه و بحران‌های دیگر در غرب آسیا و قاره آفریقا، موجی کم‌سابقه از پناهجویان و مهاجران را به وجود آورده‌ است. صدها هزار نفر از آنها طی ماه‌های گذشته از ترکیه گذشته و خود را به یونان رسانده‌اند تا از این طریق به غرب یا شمال اروپا بروند.

یونان، کشوری که خود با مشکلات اقتصادی فراوانی روبه‌رو است، مرزهای زمینی خود به سمت کشورهای حوزه بالکان را بسته و خواستار کمک بیشتر برای مراقبت از پناهجویان و مهاجران است.