رئیس بانک مرکزی ایران: پس از رفع تحریم‌ها نرخ ارز یکسان می‌شود

سیف، نفر دوم از سمت چپ

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، مجددا تاکید کرده است در صورت رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه اتمی تهران و افزایش روابط کارگزاری بانک‌ها، «حتما با تهمیدات لازم» اجرایی شدن سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز پی‌گیری می‌شود.

در آغاز دهه هفتاد خورشیدی، سیاست ارز تک‌نرخی برای نخستین بار در جمهوری اسلامی، اجرا شد، اما دوامی نیافت. بانک مرکزی در آغاز دهه هشتاد نیز اقدام به یکسان‌سازی نرخ ارز کرد.

رسانه‌ها و شبکه‌های خبری در ایران طی یکی دو سال گذشته بار دیگر احتمال تک‌نرخی‌ شدن و یکسان‌سازی نرخ ارز را مطرح کردند.

آقای سیف خود در سال گذشته تاکید کرده بود که این سیاست، «از برنامه‌های اصلی بانک مرکزی» است.

اما خبرگزاری ایسنا، در آذر ماه سال ۱۳۹۳ گزارش داده بود که ورود قطعی به این سیاست «تائید نشده است».

رئیس کل بانک مرکزی ایران، دهم خرداد ماه، در همایش سالانه «سیاست‌های پولی و ارزی» بار دیگر بر سیاست‌های وعده‌ داده شده این بانک تاکید کرده و می‌گوید «پس از مهیا شدن تمامی شرایط به‌طور کارشناسی شده و بدون عواقب، با اطمینان نسبت به تک‌نرخی شدن ارز اقدام خواهیم کرد.»

به گفته آقای سیف، دولت ایران «به دنبال اجرای مطلوب و مدیریت‌شده» این سیاست است.

روابط عمومی بانک مرکزی، هشتم خرداد ماه، از مصاحبه‌ای به نقل از اکبر کمیجانی، یک مقام بانک مرکزی، نیز گفته بود «در صورت مهیا شدن پیش‌زمینه‌های مناسب، برنامه یکسان‌سازی نرخ ارز با سرعت و دقت اجرا خواهد شد».

او گفته است طی دو سال گذشته بازار ارز از «فضای التهاب و سفته‌بازی» فاصله گرفته است و از «تلاطم‌های آن نیز تا حد زیادی کاسته شده است».

رئیس کل بانک مرکزی نیز سخنان مشابهی را بیان کرده و گفته است «ثبات قابل توجهی بر بازار ارز حاکم شده است».

در گزارشی از بانک مرکزی ایران در اردیبهشت ماه، گفته شده بود رویکرد کلی سیاست‌های بانک مرکزی در سال‌ ۱۳۹۳ بر «ارتقای انضباط پولی، حفظ ثبات بازار ارز و تامین مالی مناسب تولید استوار بوده است». [جزئیات را بخوانید]

در سال‌های گذشته، طی دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، و نیز آغاز تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه اتمی ایران، اقتصاد ایران با مشکلات گوناگونی روبه‌رو شد که از جمله آنها ۱۰ برابر شدن نقدینگی بود. این خود بر بالا رفتن نرخ ارز تاثیر گذاشته است.

مقام‌های بانک مرکزی پیشتر گفته بودند نرخ ۲۹۰۰ تا ۳۰۰۰ تومانی نرخ مناسبی برای ارز است.