اوباما: اعزام نیر‌وی نظامی بیشتر تنها راه‌حل مقابله با چالش‌ها نیست‎

اوباما در دیدار با نیروهای ارتش آمریکا در فورت‌لی

رئیس‌جمهوری ایالات متحده تاکید کرده‌است تصمیم اعزام ارتش به سوریه باید «عاقلانه» گرفته شود. همزمان اعضای دولت او هشدار داده‌اند که اگر حملات شدید و بمباران حلب پایان نیابد، مذاکرات با روسیه را متوقف می‌کنند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، هفتم مهر ماه گفته او هنوز در تلاش است تا با شنیدن نقطه‌نظرات مختلف، از جمله دیدگاه کارشناسان و منتقدان سیاست دولتش، در مورد سوریه، راهی برای پایان دادن به جنگ داخلی آن کشور بیابد.

آقای اوباما در جریان سخنرانی در یک پایگاه نظامی ارتش آمریکا، گفته است «ما از کارشناسان دیگر دعوت می‌کنیم، من از منتقدان سیاست دعوت می‌کنم». او سپس در پیوند با سیاست‌های ایالات متحده در مورد جنگ داخلی سوریه می‌گوید «بسیار خوب! فکر می‌کنید این راه درستی نیست؛ به من بگویید به نظر شما چه کار می‌شود کرد که جلوی جنگ داخلی آن کشور را گرفت».

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا اهمیت زیادی برای او دارد که تصمیم‌گیری در مورد اعزام نیرو به سوریه، بر پایه «قضاوتی سلیم» صورت گیرد؛ چراکه این کار «فداکاری بسیاری زیادی» را می‌طلبد و نیز چون ارتش آمریکا هنوز در بحران‌های افغانستان و عراق نیز حضور دارد.

ایالات متحده در حال حاضر ائتلافی را رهبری می‌کند که هدف از آن نابود کردن گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، از جمله با حملات هوایی و حملات هدفمند به دستگاه رهبری آن است. این حملات عمدتا در عراق و سوریه انجام می‌شود. ارتش ایالات متحده در عین حال در کشورهایی مانند افغانستان و عراق نیز برای ارائه مشاوره، آموزش و نیز مقابله غیرمستقیم با گروه‌های افراطی، از «داعش» تا طالبان و شاخه‌های القاعده حضور دارد. آمریکا و شماری از نیروهای ویژه آن در سوریه نیز، به گروهی از شورشیان در حال نبرد با «حکومت اسلامی» کمک می‌کنند؛ این کمک‌ها نیز درگیری‌های مستقیم با شبه‌نظامیان افراطی را در بر نمی‌گیرد.

باراک اوباما در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفته‌است ارائه کمک و حمایت زودهنگام از شورشیان سوری، می‌توانست به افزایش بحران و درگیری با روسیه و ایران، کشورهایی که از حامیان اصلی بشار اسد به شمار می‌روند، منجر شود؛ آنچه ممکن بود «فراتر» از آمادگی‌ها یا امکانات موجود باشد.

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، چالش‌های مختلفی در سراسر جهان رخ می‌دهند و رخ خواهند داد که مستقیما امنیت ایالات متحده را هدف قرار نمی‌دهند، ولی آمریکا باید به حل آن‌ها کمک کند «ولی تنها این‌که اقدام به اعزام نیروی نظامی بیشتر بکنیم، راه‌حل این چالش‌ها نیست».

جنگ داخلی سوریه بیش از پنج سال است که ادامه دارد. دست‌کم بین ۳۰۰ هزار تا نیم میلیون نفر در جریان این بحران جان خود را از دست داده‌اند. نیمی از جمعیت سوریه نیز آواره شده‌است.

آخرین تلاش‌ها برای تداوم آتش‌بس در آن کشور، پس از آنکه دولت مرکزی سوریه رسما اعلام کرد آتش‌بس به پایان رسیده، بار دیگر ناکام ماند. در حال حاضر درگیری‌های شدیدی در حلب در حال وقوع است که با نگرانی‌ها و هشدارهای غرب و به ویژه ایالات متحده روبه‌رو شده‌است.