سازمان ملل: شمار سوری‌های عضو داعش رو به افزایش است

بنا بر برخی گزارش‌ها داعش کنترل یک سوم سوریه را در اختیار دارد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی تازه می‌گوید شمار بیشتر و بیشتری از شورشیان سوری، به دولت اسلامی عراق و شام (دولت اسلامی)، می‌پیوندند؛ آنچه این شورا «سوری‌شدن» این گروه توصیف کرده است.

اعضای کمیسیون مستقل تحقیق در مورد سوریه که شورای حقوق بشر در سال ۲۰۱۱ بنا نهاد، سوم مرداد ماه به طور غیر رسمی و یک هفته پیش از ارائه گزارش اصلی خود شورای امنیت را از آن مطلع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پائولو پینریو، رئیس این کمیسیون، گفته است که داعش در حال «سوری‌شدن» است.

به گفته او گروهی که پیشتر خارجی‌های زیادی عضو آن می‌شدند این روزها بیشتر شهروند سوری دارد؛ «ما شاهد این هستیم که سوریه‌های بیشتری به گروه می‌پیوندند».

به گفته او ارزیابی می‌شد شماری بین ۱۰ تا ۱۵ هزار پیکارجوی خارجی در میان گروه‌های مختلف شورشی هستند که در سوریه علیه حکومت بشار اسد می‌جنگند.

یک عضو دیگر کمیسیون ویژه سازمان ملل در امور سوریه می‌گوید بسیاری از کسانی که اکنون به عضویت داعش در می‌آیند خود از گروه‌های دیگر شورشی می‌آیند که در سوریه مشغول جنگ هستند.

به گفته کارن ابوزید، این عضو کمیسیون، شورشیان دیگر فکر می‌کنند «اینها (داعش) قوی هستند، آنها در حال پیروز شدن در نبردها هستند، آنها مناطق مختلف را به تصرف خود در می‌آورند، پول دارند، می‌توانند به ما آموزش دهند».

ناظران حقوق بشر سوریه، گروهی که در لندن است، در پایان تیر ماه گفته بود «داعش» کنترل یک سوم سوریه را در دست دارد.

داعش پس از پیشرفت‌های اولیه خود در عراق طی دو ماه گذشته اعلام تشکیل «خلافت اسلامی» کرد و ابوبکر بغدادی، رهبر این گروه ستیزه‌جو نیز به عنوان «خلیفه» مسلمانان معرفی شد.

آقای پینریو، رئیس کمیسیون، مدعیان وراثت خلافت اسلامی را نامزدی مناسب برای اضافه کردن به فهرست مظنونان به انجام جنایات جنگی معرفی کرده است.

به گفته او پیامش برای شورای امنیت سازمان ملل این بود: «لطفا سوریه را فراموش نکنید».

بازرسان امور حقوق بشری سازمان ملل در امور سوریه اجازه ورود به آن کشور را ندارند. آنها مجبورند گزارش‌های خود را بر اساس دیدار و گفت‌وگوها با پناهجویان، تماس تلفنی، تماس از طریق اسکایپ با شاهدان در محل و دیگر امکانات موجود، تنظیم کنند.

پائولو پینریو، در عین حال از «کشورهای قدرتمند» بدون آن‌که مستقیما نامی از آنها ببرد، به خاطر موضع دوپهلویشان در بحران سوریه انتقاد کرد که از یک سو به دنبال راه‌حلی سیاسی هستند از سوی دیگر از طرف‌های درگیر حمایت می‌کنند.

بازرسان خواستار ارجاع پرونده سوریه به «دادگاه جنایات جنگی» هستند، اما تلاش‌های غرب برای چنین کاری پیشتر با وتوی روسیه و چین روبه‌رو شده بود.

پینریو می‌گوید نقض حقوق بشر، از جمله شکنجه و اعدام‌های بی‌محاکمه، به طور کاملی از طرف‌های جنگ داخلی آن کشور سر می‌زند؛ «ما در موقعیتی نیستیم که بگوییم چه کسی جام جهانی نقض حقوق بشر را می‌برد».

جنگ داخلی سوریه به چهارمین سال پیاپی رسیده است. تلاش‌های بین‌المللی برای برپایی آتش‌بس در آن کشور فرجامی نیافته و شمار کشته‌شدگان از ۱۷۰ هزار نفر گذشته است. شمار قابل توجهی از شهروندان سوریه نیز آواره شده‌اند.