احمدی نژاد: بسته پیشنهادی جدیدی ارائه می کنیم

محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران،

محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران، روز چهارشنبه در سخنرانی در کرمان اعلام کرد که «در طول يک سال گذشته شرايط عوض شده و تحولات بزرگی در دنيا رخ داده است. ما بسته پيشنهادی جدیدی را [در برنامه اتمی و مذاکره با غرب] ارائه می کنيم.»

آقای احمدی نژاد توضيحی در مورد اين بسته جديد و اینکه شامل چه پيشنهادهایی است نداد، ولی گفت: اين سند متضمن صلح و عدالت در جهان، احترام به حقوق ملت ها و مشارکت همه دولت ها و ملت ها در حل مسايل جهانی است.

اين سخنان در حالی بيان می شود که گروه ۵+۱ چهارشنبه گذشته، از تهران برای گفت و گوی رو در رو در مورد برنامه هسته‌ایش دعوت کرد.

نمايندگان آمريکا، چين، روسيه، بريتانيا، فرانسه همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در بيانيه خود پس از نشست روز چهارشنبه هفته گذشته در لندن، به ايران پيشنهاد کرده بودند تا از اين فرصت پيش آمده برای تعامل با گروه ۱+۵ بر اساس احترام متقابل استفاده کند.

اين اقدام تازه گروه ۱+۵ در راستای حمايت از رويکرد جديد آمريکا در قبال ايران ارزيابی شده است. تهران نيز از اين دعوت استقبال کرده است.

گروه ۵+۱ پيشتر به ايران پيشنهاد داده بود که در صورت تعليق غنی سازی مشوق های سياسی و اقتصادی در اختيار اين کشور قرار خواهد داد ولی تهران تاکنون چنين امری را نپذيرفته است.

آقای احمدی نژاد همچنين گفت: « آنها امروز بيانيه صادر کرده‌اند که مسائل را از طريق ديپلماتيک و گفت‌وگو حل کنيم. بسيار خب! ملت ايران اهل منطق و گفت‌وگو و همکاری‌های سازنده بر اساس احترام و پايبندی به حقوق ملت‌هاست، ما استقبال می‌کنيم، ولی به آنها چند نصيحت می‌کنيم. به آنها می‌گوييم شما خودتان می‌دانيد امروز در موضع ضعف هستيد و دستتان به جايی بند نيست و از موضع زور ديگر نمی‌توانيد کارتان را جلو ببريد.»

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، اخيرا در پراگ پايتخت جمهوری چک، اعلام کرد که به گفت و گو با ايران متعقد است و اين کشور حق دستيابی به انرژی صلح آميز هسته ای را -به شرط بازرسی های دقيق- دارد.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون با صدور سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی تهران همچنان از اجرای چنین موضوعی سرباز زده و غنی سازی را «حق مسلم» خود اعلام کرده است.