«ایران تهدیدی برای اهداف امنیتی آمریکاست»

دنیس بلر

اداره اطلاعات ملی آمريکا در گزارش سالانه «اطلاعات استراتژی ملی» خود که سه شنبه منتشر شد، ايران را در کنار روسیه، چین و کره شمالی «تهديدی» برای منافع آمريکا دانسته است.

اداره اطلاعات ملی آمریکا برنامه‌های اتمی و موشکی ایران، حمایت تهران از تروریسم و حمایت جمهوری اسلامی از دشمنان آمریکا و هم‌پیمانانش را تهدیدی برای اهداف امنیتی آمریکا در منطقه خاورمیانه و فرای آن خوانده است.

ایران بارها این اتهامات را بی اساس خوانده و می گوید برنامه هسته ای این کشور برای مقاصد صلح آمیز از جمله تولید برق است.

دنيس بلر، مدیر اطلاعات ملی آمريکا، سال گذشته، در مورد برنامه هسته ای ایران به اعضای کميته اطلاعات سنای آمريکا گفته بود: «بر آورد های سازمان های اطلاعاتی نشان می دهد که ايران برنامه توليد سلاح هسته ای را که در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده بود، هنوز از سر نگرفته است... مشخص نيست که آيا ايران قصد توليد سلاح هسته ای دارد يا نه. اما تهران حداقل گزينه های خود در اين زمينه را باز گذاشته است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دنیس بلر سه شنبه گفت اهمیت جنگ سایبری (در فضای مجازی) در آینده نزدیک اهمیت بیشتری یافته و چین در این زمینه حالت تهاجمی در پیش گرفته است.

طبق گزارش اداره اطلاعات ملی آمریکا، پکن و واشینگتن منافع مشترک زیادی دارند، ولی تلاش دیپلماتیک چین برای کسب منابع طبیعی و نیز ادامه برنامه مدرنیزه کردن ارتش این کشور از جمله عواملی هستند که چین را مبدل به «چالش پیچیده جهانی» کرده است.

این گزارش می‌گوید که روسیه شریک آمریکا در بسیاری از ابتکار عمل‌ها، از جمله مبارزه با تروریسم هسته‌ای است، ولی این کشور امکان دارد به دنبال راه‌هایی برای اعمال نفوذ باشد که منافع واشینگتن را به خطر بیاندازد.

در این گزارش برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی خطری برای صلح و امنیت شرق آسیا خوانده شده است.

از جمله وظایف اداره اطلاعات ملی آمریکا نظارت و ایجاد هماهنگی بین ۱۶ سازمان اطلاعاتی اين کشور است.

دويست هزار نفر برای اين ۱۶ سازمان اطلاعاتی در آمريکا کار می‌کنند و مجموع بودجه سالانه اين ۱۶ سازمان حدود ۷۵ ميليارد دلار است.