اسرائیل: جلوگیری از سفر چامسکی به مناطق فلسطینی اشتباه بزرگی بود

نوام چامسکی، عکس تزئینی است.

دولت اسرائيل روز سه‌شنبه اعلام کرد که جلوگيری از سفر نوام چامسکی به مناطق فلسطينی «اشتباه بزرگی» بوده است. وزارت کشور این کشور می‌گوید که يک کارمند دون‌پايه مرزی اشتباها مانع ورود نوام چومسکی به مناطق فلسطينی شده است.

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، مقامات مرزبانی و اداره مهاجرت اسرائيل روز دوشنبه از ورود نوام چامسکی به کرانه باختری رود اردن جلوگيری کردند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، آقای چامسکی قرار بود برای ارائه چند جلسه تدريس در زمینه سياست داخلی و روابط بين‌الملل در انستيتو مطالعات فلسطين و دانشگاه «بیر زیت» که در شهر رام‌الله واقع است به کرانه باختری رود اردن سفر کند.

نوام چامسکی از مشهورترین نظریه‌پردازان زنده جهان محسوب می‌شود که تئوری‌هایش در زمینه زبان‌شناسی، روان‌شناسی گفتاری و رفتاری، فلسفه ذهن، اخلاق‌شناسی، و همچنین مطالعات نظری سیاسی در زمره معتبرترین مرجع‌های آکادمیک قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سابین حداد، سخنگوی وزارت کشور اسرائيل، گفت که آقای چامسکی آزاد است که به اين مناطق سفر کند.

اين مقام دولتی اسرائيل افزود که این کارمند مرزی بنا به دلايلی فکر کرده که مشکلی برای ورود چامسکی به این مناطق وجود دارد. وی توضیح بیشتری در این مورد نداد.

در همین حال آقای چامسکی روز سه‌شنبه اعلام کرد که هیچ تضمین رسمی وجود ندارد که به وی اجازه سفر به مناطق فلسطینی داده شود و وی تصمیم گرفته است از اردن و از طریق ویدیو به دانشجویان فلسطینی درس بدهد.

حدود صد دانشجو در دانشگاه بیر زیت در شهر رام‌الله برای شنیدن سخنان آقای چامسکی درباره سیاست خارجی آمریکا حضور داشتند.

نوام چامسکی همچنین افزوده است که در مرز به من گفتند اسرائیل حرف‌ةایی را که شما می‌زنید دوست ندارد. نوام چامسکی گفت که جلوگیری از ورود وی به کرانه باختری معادل بایکوت کردن دانشگاه «بیر زیت» از سوی اسرائیل است.

پیشتر وزارت کشور اسرائيل که مسئوليت مسائل مربوط به مهاجرت و مرزبانی را بر عهده دارد گفت که اين وزارتخانه در حال تماس با ارتش اسرائيل است تا به آقای چامسکی اجازه ورود داده شود.

سخنگوی وزارت کشور اسرائيل در همین زمینه به خبرگزاری رويترز گفت در واحد مرزبانی سوء تفاهمی ايجاد شده و آنها فکر می‌کردند که نوام چامسکی قرار است به اسرائيل نيز سفر کند.

اما نوام چامسکی در پاسخ به این ادعا گفته است: «هيچ سوء‌تفاهمی در ميان نبود. از من برای چند جلسه تدريس دعوت شده بود و اين موضوع کاملا روشن است، چون من هميشه اين کار را می‌کنم.»

او افزود حتی اگر دولت اسرائيل به وی اجازه ورود دهد اکنون دیگر برای برگزاری کلاس‌های درس خود در کرانه باختری رود اردن زمان بسيار کمی دارد.